måndag 20 oktober 2014

Det puritana Sverige

I Sverige pågår en febril kamp mot den så kallade sexualiseringen av det offentliga rummet. Allt naket och lättklätt ifrågasätts. Oavsett om det är gamla statyer eller reklam för underkläder och konstutställningar.

Det sistnämnda aktualiserades nyligen när Millesgården på Lidingö skulle marknadsföra utställningen "Pompeji". Reklamen förbjöds i tunnelbanan eftersom den avbildade nakna kroppar och därför ansågs bidra till just "sexualiseringen av det offentliga rummet".

Sedan dess har små affischer kommit upp i tunnelbanan. Om det var dessa synnerligen ofarliga bilder som ledde till ett stopp tidigare är vi illa ute. Sverige har blivit ett land där burka är mindre kontroversiellt än nakna bröst.

I Frankrike har man inte dessa betänkligheter kring naket. Där gjordes reklam för utställningen "Sade. Attaquer le soleil" på impressionistmuseet Musée d'Orsay med nedanstående video.

Om den visats i Sverige skulle Kvinnolobbyn motta massor av anmälningar från kvinnor som är så förbannade och arga över att denna film över huvud taget får visas.

Det är en sorglig utveckling.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Har Hans någonsin begivit sig utanför Mälardalen eller norra Sverige?

Puritanismen är ett uppsvenskt fenomen.

https://web.archive.org/web/20070716055541/http://www.staff.hum.ku.dk/sidsel/drunken.htm

Men det är intressant med alla SD-hyllande antisecessionister, som menar att alla rikets regioner måste anpassa sig efter uppsvenska frikyrko- och nykterhetstraditioner.

Amnexis sa...

Islamiseringen av det offentliga rummet fortgår alltjämt...

Vårens H&M-reklam kanske visar burkinis? Inget förvånar en längre i Swediarabien.

Anonym sa...

@ Amnexis

Islamisering? Det är gammal hederlig frikyrkopuritanism.

http://cts.lub.lu.se/ojs/index.php/scandia/article/view/972

Det gör det så lustigt, när sverigedemokrater vill hävda Stockholms överhöghet.

Anonym sa...

BTW Hans: är inte din hemregion Jämtland en vit fläck på kartan, när det gäller frikyrklighet och nykterism?

http://www.maltelewan.com/blog/uploaded_images/svensk-kyrkogeografi2-777102.jpg

Liksom ditt stöd till ett svensknationalistiskt parti som hyllar svenska fältherrar och kungar, vilka jämtarna ser som Jämtlands förstörare och historiska förtryckare, är det lite märkligt när du vill göra de puritanska stämningarna inne i Stockholm gällande för hela riket.

Amnexis sa...

Islamisering, puritanism - same shit diffrent name...

De som vill förbjuda nakna kroppar i reklam/konst är samma gäng som håller islamisterna under armarna. Det är inte SD som vill förbjuda nakenhet i det offentliga rummet. Miljöpartister har däremot setts klä på nakna statyer...

http://nyheter24.se/nyheter/politik/776640-miljopartiet-lackar-ur-pa-nakna-kvinnostatyer-klar-pa-dem-i-kupp

Vi är många i SD som gärna såg att Stockholm kickades ut ur Sverige, då mycken avföring kommer därifrån. Är inte från Sthlm (har dock bott där några år), bor inte längre i Sthlm så det där tugget kan du ju läsa som godnatt-sagor för små barn...

Anonym sa...

Hur kom sd in i bilden? Har du själv varit i norrland? Här är nykterhetsrörelsen fortfarande med oss i anden.

Amnexis sa...

12:50:

Anonym 11:36 och Anonym 11:51 tog upp SD och sverigedemokrater...

Jag har varit i Norrland, såg inte mycket av nykterhetsrörelsen, dock vet jag att straightedge-kulturen med band som Refused i täten är stora kring Umeå-trakten. Dock är ju det en musik/livsstil som har en utpräglad vänsterframtoning och Refused frontman är engagerad vänsterpartist.

Så återigen, där secessionisten ser "uppsvensk frikyrkopuritanism" ser jag the usual suspects; den svenska förbudsvänstern i maskopi med islam (och den islamiserade svenska kyrkan med Antje "Gud är större" Jackelén och Helle Klein i spetsen).

Svensk förbudsvänster kan ju iofs tänkas ha fallit för just det kommunistiska tankegodset p.g.a. sitt frikyrkliga arv. Det kan jag gå med på. Sen finns det en liten klick semi-överklasstyper med kristna puritanska värderingar ala klassisk väckelserörelse, men menar någon att det är dessa som ligger bakom kampanjen "mot sexualiseringen av det offentliga rummet"?

Larsa sa...

Jag skulle vilja kalla det här för nypuritanism. Jag kommer ihåg ungefär när jag började inse hur det låg till i Sverige. Efter att ha vuxit upp i ett land som jag trodde var ganska frigjort och liberalt med sex och nakenhet så kom det vid mitten av 90-talet ett TV-program som hette Tutti Frutti med Bruno Wintzell som programledare och mycket nakna bröst. Jag blev förvånad över hatreaktionerna, och ungefär samtidigt började idén att kriminalisera sexköp dyka upp. Det blev lite av en väckarklocka. Jag tror dock inte att det har mycket med frikyrkor att göra, för sådana har funnits länge. Det hänger snarare ihop med FI och liknande strömningar (eller man kanske borde säga 'störningar').

Anonym sa...

Skrev jag något opassande igår natt, Hans? Jag har nämligen för mig att jag publicerade ett inlägg här sent under natten.

Är det din ordverifiering som strular för mig? ahhh, kanske är den? :-/

/ Magne

Hans Li Engnell sa...

Jag har godkänt alla kommentarer som postats under den senaste tiden, så om du postat en kommentar borde den ha kommit med. Men Blogger strular ibland, så helt säkert kan man aldrig vara.

Amnexis sa...

Magne och Hans:

Jag har postat inlägg och ibland mötts av ett felmeddelande från Blogger direkt efter jag tryckt på "publicera". Händer detta så måste man skriva om kommentaren då den ursprungliga försvinner i cyberspace... Sad but true.