fredag 17 oktober 2014

Vad är SD utan Åkesson?


Givet valresultatet, givet sju partiers enighet i migrationsfrågorna, givet det gapande hålet efter Reinfeldt i Moderaterna och givet den sittande regeringens svaga ställning ter det sig närmast som en självklarhet att Sverigedemokraterna kommer att växa fram till nästa val.

Men som jag har påpekat tidigare är fyra år en väldigt lång tid. Mycket kan hända i både SD och andra partier som helt kullkastar dagens politiska verklighet.

Nu sjukskriver sig Jimmie Åkesson på obestämd tid. Enligt egen uppgift på grund av utmattning eller utbrändhet. Den som har svårt för officiella förklaringar skulle kunna misstänka att det hade något med Åkessons spelande att göra, men det finns det egentligen inget som tyder på.

Utmattningssyndrom, om det nu är vad läkaren bedömt att det handlar om, är en besvärlig diagnos. Den kan ta väldigt lång tid att återhämta sig från och vissa blir faktiskt aldrig helt återställda. Människor som gått in i den berömda väggen har beskrivit hur de en morgon helt enkelt inte lyckades ta sig ur sängen. Hur illa det är ställt med Åkesson vet vi förstås inte.

Jobbet som partiledare är inget vanligt nio-till-fem-arbete utan kräver extremt mycket av en person. Jimmie Åkesson har dessutom varit särskilt påpassad i egenskap av ledare för ett stigmatiserat och väldigt illa omtyckt parti. Det finns därför en inte oväsentlig sannolikhet i att Åkesson faktiskt inte kommer att återvända som partiledare för SD.

Detta skulle plötsligt rita om den politiska kartan. SD är enormt beroende av Åkesson. Någon given efterträdare finns inte. Han är otvivelaktigt partiets draglok och, vågar jag påstå, en avgörande orsak till att SD fick nästan 13 procent i valet.

När andra partiföreträdare fladdrat iväg och gjort bort sig har Åkesson lyckats hantera både politiska motståndare, tårtningar och hårda debatter med ett anmärkningsvärt lugn. Han är måhända tråkig som grå betong, men det är nog precis vad ett parti som SD behöver.

Givetvis tar vissa vänstertroll chansen att håna Åkesson för hans sjukskrivning. Men från dem var väl heller inget annat att vänta. Vi övriga önskar ingen politiker, oavsett partitillhörighet, att bli utbränd.

Hur som helst sätter sådana här oväntade händelser fingret på hur snabbt allt kan förändras, såväl i politiken som i livet.

17 kommentarer:

Amnexis sa...

Det finns många kompetenta personer bakom Åkesson, jag är inte orolig. Richard Jomshof, Mattias Karlsson t.ex.

Det kan bli en "bumpy ride", visst, men vi vet ju ännu inte hur allvarligt det är, Åkesson kan ju faktiskt återhämta sig...

Och ärligt talat, är det någon som tänker sig att "nä, nu har Åkesson gått in i vägen, då gör jag det också. Jag går jag tillbaka till M eller S och röstar för fortsatt ansvarslös invandringspolitik.."

Keep Calm and Vote SD!

Micke sa...


"Vad är SD utan Åkesson?"

Ekroth och Amnexis.

Går säkert kanonbra.

Ådärkomdenja sa...

Du är inte påläst, bäste 'Motpolare'.

Richard Jomshof är en fullvärdig efterträdare, med ett imponerande lugn, och medial trygghet.

Han blev utmobbad och avskedad som lärare av Pk-etablissemanget, han har sannerligen upplevt drev och iskall förnedring.

Jag har full respekt för Åkesson, men alltid haft Jomshof högre på min interna bedömningsskala.

Dessutom tror jag att Åkessons 'time-out' kommer att gynna (sd). Häxjakten i Absurdistan har antagit former, som t o m väcker radhus-Svensson ur den politiska dvalan.

Tro jag.

Anonym sa...

Åkesson har varit utsatt för extrem stress. Det är nog sunt, oavsett om har velat sjukskriva sig eller inte, att han nu sjukskriver sig till åtminstone slutet av november.

Troligen kommer Åkesson leda SD till det största partiet 2018. Om han nu inte kommer tillbaks, tror jag, han gör det för att partiledarbyte kan vara välkomnande.

Jag röstade själv på Jomshof på SDs valsedel till riksdagsvalet. Inte ser jag något tunt skikt bakom Åkesson. Denne Jomshof vill jag se leda SD i stundande val 2018.

/ Magne

Christoffer sa...

Om SD ville ha en mjukare image så är dock Paula Bieler ett alternativ. Då lär dom också förlora en del hårdföra nationalister, vilket ju borde ses som ett plus för ett parti som vill bli mer rumsrent.

Amnexis sa...

Christoffer:

En kommentar jag skrev på avpixlat:

"Kanske osäkert, men tänk vilken örfil mot PK-etablissemanget om Paula Bieler fick axla rollen (hon är väl lite för oerfaren än, men ändå..) som partiledare.

SD har då en kvinnlig partiledare innan S och M. Det skulle kunna kompensera för Åkessons frånvaro genom att fler kvinnor nog skulle lockas till SD."

Paula vill dessutom titta närmare på användning av medicinsk marijuana. Jag gillar henne, men hon kanske som sagt är lite för oerfaren...?

Anonym sa...

Bögarna i SD har petat Åkesson därför att han vägrar fälla regeringen.

Anonym sa...

Tja, det gör väl honom mer folklig än nätpokern. För SD lär det väl varken göra till eller från.
/B

Mona sa...

Ådärkomdenja-Du har helt rätt,häxjakt är exakt vad det handlar om och jag mår illa att se att folk kan bete sig så här fullständigt bedrövligt.

Amnexis sa...

Att "de fyras gäng" styr med "järnhand" är jag tacksam över, annars hade säkerligen andelen grodmunnar bland partiets kandidater varit högre...

Miljöpartiet saknar ett "fyra-gäng", det resulterade bl.a. i att vi har en islamist som minister i den nya regeringen. Ett parti där vem som helst kan infiltrera sig in och sabba är ju inte heller eftersträvansvärt.

Nu när vanligt folk strömmar till SD får de en bättre pool att hämta kandidater ur, så de fyras gäng kommer successivt att släppa på kontrollen när de känner att det finns dugliga som kan föra arbetet vidare. Men först var de tvungna att rensa partiet från kupp-sugna personer som politiskt egentligen hör hemma i SvP. Ser inte hur de kunnat göra detta på något annat sätt än att konsolidera makten i toppen. Partiet ska ju vara partiprogrammet, inte personerna i toppen. Men om partiprogrammet riskerade att urvattnas och komma i skymundan pga inre stridigheter så tycker jag de fyra gjort rätt.

Amnexis sa...

10:16:

Skåne kanske inte är så anti-svenskt som du inbillar dig? Du kanske bara råkat hamna i såna begränsade kretsar? Anledningen till att jag tror det är att det är bara i kommentarsfältet på Hans Egnells blogg jag hittar dessa åsikter, framförda av våra allas secissonist och ultraliberala kosmopolit.

Micke sa...

Skåne har allid haft en högre andel nazister än resten av landet.

Kosmopolit är ett gammalt naziuttryck för "jude" och LillGoebbels är inte den som bangar för traditionen.

http://expo.se/2009/ledande-sverigedemokrater-sjong-nazistsanger_2531.html

Anonym sa...

Amnexis, Mona Sahlin har ju varit partiledare så S har haft en kvinna på posten.
/B

Micke sa...

Det är idag bara nazister som använder begreppet kosmopolit för att beteckna politiska moståndare.
Amennazi är nazist.

Här är en artikel om några nazitroll apropå det vänstertroll som Engnell refererar till.

Välj själv vilka troll som är mest dementa.

http://expo.se/2009/ledande-sverigedemokrater-sjong-nazistsanger_2531.html

Amnexis sa...

1. Jag hade förträngt Sahlin. Lätt gjort. Ber om ursäkt. Moderaterna ser ju dessutom ut att få en kvinnlig partiledare i Kinberg-Batra så det loppet är ju som ni påpekar kört.

2. Kosmopolit betyder i min ordbok en världsvan och berest person, men också egenskapen av en besserwisser pga av sin (inbillade) världsvana gentemot sina mindre beresta medmänniskor. Men som vanligt graviterar allting runt nazism och judar för Micketrollet - SDs nyttiga idiot på liberala bloggar (Tack för ditt engagemang!)


(postade ett nästan identiskt inlägg nyss och fick ett felmeddelande från Blogger, så jag skrev om inlägget. Syns båda kan du ta bort ett av dem, valfritt vilket)

Micke sa...

Kosmopolit betyder i min ordbok en världsvan och berest person
----------------------

Du menar att du känner till att anonym är världsvan och berest och att det väger tyngre är ditt partis språktradition?

Prova nåt annat kanske?

Amnexis sa...

Micke:

Nä, men jag känner till att anonym är en besserwisser pga av sin (inbillade) världsvana gentemot sina mindre beresta medmänniskor. Men som vanligt graviterar allting runt nazism och judar för Micketrollet - SDs nyttiga idiot på liberala bloggar (Tack återigen för ditt engagemang!)