tisdag 16 december 2014

Tino skriver migrationsbok


Tino Sanandaji ska skriva en bok om invandring. Boken, med den preliminära titeln Moral Superpower, ska ges ut i både svensk och engelsk version.

Crowdfundingen via Kickstarter drog igång i går. På några timmar hade Tino fått in över 100 000 kronor. Intresse finns uppenbarligen för hans sifferstinna inlägg i debatten om volymer, asylpolitik och integration.

Tino har varit en viktig och sansad röst i en väldigt upphetsad migrationsdebatt där invektiv i stället för sakliga argument utbytts. Med rå data har han lyckats visa hur verkligheten ser ut.

I en bok måste han även driva en tydligare tes än han gjort på sin blogg eller i debatter. Jag ser fram emot att se vad han kan åstadkomma.

25 kommentarer:

Micke sa...

Jag uppfattar honom inte som sansad och han har uttryckt ren rasism tidigare. Han har t.ex uttryckt att Sverige bör stoppa all invandring från mellanöstern och argumentet var extremt märkligt. Han hävdade att inaveln var så hög att detta i sig var anledning nog. När detta ifrågasattes slutade det med att tråden (hos en bloggare som numera är skribent på SVD) togs bort helt och hållet därför att det uppstod bråk om hans uttalande. Om han grundar sitt bollande med siffror i dom värderingarna så har inte hans statistik nåt värde.

Anonym sa...

Mycket bra initiativ av Tino. Dock är jag helt övertygad om att den boken liksom alla andra som är kritiska till dagens asylinvandring kommer bemötas av en kompakt tystnad. Varken medier eller politiker kommer visa något som helst intresse. Alternativt kommer man försöka sänka Tino genom personangrepp, halmgubbar och det vanliga flosklerna om "allas lika värde"

Unknown sa...

Alla hans analyser utgår från officiell statistik och är helt sakliga. Han har en gedigen forskarutbildning som nationalekonom. Gå in på hans hemsida och läs några inlägg för att bilda en egen uppfattning.

Anonym sa...

Micke - Det var en synnerligen grov anklagelse som du nog behöver kunna backa upp med lite källor. Kan du göra det?

Anonym sa...

@ Micke

Vore det inte mer övertygande att ge belägg för att Tino har fel i sak i stället för diffusa syftningar på "bråk"?

Och som redan tidigare efterfrågats här, så ge källor!

//Rick

Larsa sa...

Är Micke medveten om att Tino Sanandaji själv är kurd från Iran?

Micke sa...

Vore det inte mer övertygande att ge belägg för att Tino har fel i sak i stället för diffusa syftningar på "bråk"?
-------------------------
Nej han har antagligen rätt i att andelen inavel är högre i mellanöstern. Däremot ansåg jag inte att det var ett skäl att stoppa all invandring därifrån.
Det var inte så populärt.....

Och som redan tidigare efterfrågats här, så ge källor!
----------------------------
Blir svårt eftersom SVD skribenten först raderade tråden och senare raderade alla svarsinlägg på sin hela blogg.Möjligen därför att stödet från SD anhängarna vart en belastning tillslut.

Du får välja om du tror att jag fabulerar eller inte.

Amnexis sa...

Niklas Orrenius kan säkert göra en "intervju" (hitpiece) med Tino, som bringar klarhet och sanning...

Sen kan micketrollet skrika ut lögnerna nästkommande halvår så att all debatt om sakfrågorna dödas lika effektivt som Micke låtit sin källkritiska förmåga förtvina, genom att aldrig använda den...

Micke borde ta en gymnasiekurs i samhällskunskap 1, om han kan hålla sig från att slita sönder boken i ilska över att SD beskrivs som ett normalt parti i den (Arena 123).

Micke sa...

Är Micke medveten om att Tino Sanandaji själv är kurd från Iran?
-------------------
Ja jag känner till det.Vet du att kurder och iranier inte är araber?

Micke sa...

Sen kan micketrollet skrika ut lögnerna nästkommande halvår så att all debatt om sakfrågorna dödas lika effektivt som Micke låtit sin källkritiska förmåga förtvina, genom att aldrig använda den...
----------------------
Jomshof tolkar Söders uttalanden på samma sätt som mig och inte som dig. Visst är det konstigt?

Anonym sa...

Låt oss enas om att Islam är det stora problemet, såväl globalt som när det gäller bristande integration.
Utifrån de förutsättningarna kan sedan en diskussion ske när det gäller såväl demokratisk värdegrund som invandring till Sverige ( och övriga länder i Väst).

Amnexis sa...

Micke:

Javisst Micke, jag glömde att det är du o Jomshof nu, ska du kryssa honom nu då den 22a mars?

(Jomshof har sagt att Söder var otydlig, vilket jag också håller med om. Annars hade jag sluppit förklara för micketrollet, hög som ett hus på de lögnaktiga uppgifterna från Orrenius, enkla saker som en fjortonåring kan kolla via en enkel sökning på Google.

Finns en majoritetsbefolkning i Sverige? och vad ska den i så fall kallas om det är snudd på fascist-nazism att kalla den svensk? Kurdisk?

Sen Micke, en fördjupningsstudie du kan sysselsätta dig med istället för att kväka ut dina domedagsprofetior: fråga Soran Ismail och Özz Nujen vad som krävs av t.ex en jude eller turk för att bli kurd...

Micke sa...

Jomshof har sagt att Söder var otydlig, vilket jag också håller med om
---------------------------
Nej du HÖLL MED SÖDER om att judar samer inte är eller kan vara svenskar och precis som jag tydligt och klart förutspådde efter att Jomshof uttalat sig har du svängt 180 grader.

Du är en papgoja.

Amnexis sa...

Sinnessjuka mupp-Micke;

Undrar vem som är papegojan som upprepar ett citat från DN som varken Björn Söder eller jag någonsin har sagt/skrivit...

Ställ det citat där du uttrycker samma åsikt som Jomshof bredvid detta påstådda citat från Jomshof, klarar du det? Sen, hittar du ett citat av mig som lyder "judar kan inte vara svenskar" (utan att göra en Orrenius-klippning i mina resonemang)? Länka till alla citat/kommentar. Förresten, om jag känner mig judisk, kan jag kalla mig jude då?

Enda jag skrivit är att judar inte ska TVINGAS kalla sig svenskar mot sin vilja. Stor skillnad. Men du insisterar på att yra till det hela i syfte att sprida din desinformation.

(Söder har dessutom vidareutvecklat sitt resonemang som Orrenius klippte bort, så Söder o SDs intentioner om en öppen svenskhet och en inkluderande nationalism måste tas med i analyserandet av åsikter.)

Sen kan du kryssa Jomshof den 22a Mars...

;)

Anonym sa...

Amnexis har frånsett sin Bilderbergnoja oftast korrekta analyser men jag fattar inte hur han kan lägga ner så mycket text på att debattera med troll.

Micke sa...

Förstår inte heller det. Folk som kopplar ihop Mises och Hitler och tror att liberalism är nazism är antingen störda eller troll.

Amnexis sa...

"Amnexis har frånsett sin Bilderbergnoja oftast korrekta analyser men jag fattar inte hur han kan lägga ner så mycket text på att debattera med troll."

Min "bilderbergnojja" är det som ofta hjälper mig att göra korrekta analyser... just sayin..

Jag gillar att utbilda folk om de inte fattat självklara saker. Därför mitt engagemang för det förtappade Micketrollet. Men, jag har oxå funderat varför jag ens bemödar mig. Kanske är det för att man vet hur fel ute Micke oftast är... man vill inte att idiotin ska sprida sig. Släcka den onyanserade elden där den vill flamma upp.

Jag skriver snabbt (kanske märks ibland) så det tar mig inte så lång tid att ge trollen en verbal åthutning. Jag gör det så gärna. Trollmicke är också en människa, även om han jobbar starkt på att övertyga mig om motsatsen.

Anonym sa...

Nej Amnexis. Det är din besatthet av Bilderberggruppen som gör att du snubblar i argumentationen ibland ; liksom fel ingångsvärde för att citera vår verbalt begåvade statsminister .
Men hur du orkar bemöta micketrollets sinnessvaga babbel från en madrasserad cell är mig fortfarande en gåta.
Inser du inte att det trollet blir högt på att provocera dig?

Micke sa...

Känns som "MisesHitler" behöver en rejäl dos frikyrklighet och moral så han återgår till sin normala förklaringsmodell.

Amnexis sa...

17:10:

Ge ett exempel på var jag snubblar ang Bilderberg-gruppen? Menar du att den inte existerar så har de faktiskt numer en hemsida:

http://www.bilderbergmeetings.org/index.php

Spekulationer om vad som händer bakom maktens dörrar i riksdagspartierna publiceras varje dag i media. Spekulationer om vad som sker bakom Bilderberg-mötenas dörrar är mer sällsynta, men är de verkligen irrelevanta tycker du? Då måste du utveckla detta.

Micke: Var det jag som var Mises-Hitler? Nazisten? Idioten?

Micke har en oerhört bred repertoar i sin politiska argumentering...

Anonym sa...

Du måste nog komma med lite fler handfasta bevis för Bilderbergmötenas globala påverkan än spekulationer och det faktum att många av världens statsmän, finansministrar och högsta bankmän deltar, bäste Amnexis.
Det blir liksom lite ad hominemargumentation annars och där har du ju ändå ingen chans att överglänsa det stalinistiska Micketrollet.

Amnexis sa...

16:30:

Tja, det är ju det som är grejen. De flesta bedömare ser det som ett Davos, men utan press närvarande. Det är belagt att massiv bevakning omgärdar dessa möten och inga journalister släpps in, inte ens de dompterade filtermedierna. Det gör att en god grund för skepsis läggs.

Jag har aldrig förnekat att förutom dess existens o det faktum att press ej är tillåtna (förutom dess ägare) så är övrigt spekulationer byggt på indicier. Ibland mer lättförståeliga orsakssamband, ibland mer långsökta. Det ligger i sakens natur. En eggande faktor är ju om man tittar historiskt hur besökslistorna ser ut inför valår i olika länder. Ofta besöker en av kandidaterna (för första gången) mötet precis innan de väljs som statsminister/president. Detta har bl.a. Reinfeldt, Löfven, och Obama m.fl. gjort.

Av alla politiker som konfronterats med dessa möten är det bara Carl Bildt som haft modet att erkänna att han öht varit där. Men det är ju pga av Calles ärelystnad, han kan ju inte förneka det, så bättre att han får det låta som ett seriöst möte mellan medieägare, näringslivstoppar, politiker, bankägare, kungahus, men helt utan insyn där seminarielistor avslöjar att det är högaktuella ämnen (av till stor del geopolitisk karaktär) som sedermera sätter dagordningen i media året därpå.
Det kanske inte är så farligt, men nog är det lite fishy allt...

(Man hittar deltagarlistor och seminarielistor på nätet)

Amnexis sa...

Nu kan man dessutom läsa om att den amerikanske filantropen och flitige Bilderberg-besökaren George Soros föeslås bli ny riksbanks-chef... i Ukraina!

http://en.apa.az/-_220617.html

Totalt ingår fem personer i förslagen till ny centralbankschef i Ukraina. Den tidigare IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn och representanter för den amerikanska centralbanken Federal Reserve ingår bland namnen, enligt APA.

Övriga kommentarer överflödiga...

Micke sa...


Vi vet att du har problem med judar sen tidigare...

Amnexis sa...

Mcike ditt nöt, hans judiska identitet har inget med sitt engagemang för Bilderberg-gruppen att göra. Eller menar du, hobby-judeförnekaren, att alla judar stödjer Soros utrikespolitiska agerande, som han dessutom hittat stöd i Toran för?

Du är mest judefientlig av alla här.