lördag 8 november 2014

Vad är en fittbärare?

Jag brukar inte länka till Nyheter24. Skälet är enkelt: sajten utgör bottenslammet i den politiska korrekthetens kloaker, och en sådan sida vill jag inte bidra med trafik till.

Men jag gör ett undantag denna gång eftersom bloggposten i fråga utgår från något som skrivits på nämnda sajt. Det handlar om RFSU:s utlysta tävling om ett ord för kvinnors onani. "Pulla" duger tydligen inte, precis som "fitta" inte dög utan skulle ersättas med "snippa". Det är viktigt att använda rätt ord i Sverige (därför ska vi inte heller säga "död" utan "avliden", inte säga "tjock" utan "kraftig", inte säga "handikappad" utan "funktionsnedsatt").

Att RFSU sysslar med fåniga tävlingar av detta slag är inte så förvånande. Jag reagerade snarare på Nyheter24:s rubrik: "Dags för ett nytt ord för fittbärares onani". Fittbärare? Är det vad vi förväntas kalla flickor och kvinnor numera?

Jag funderar över tänkbara orsaker till att detta märkliga ord har uppstått. Det handlar sannolikt om den där ständiga kampen för att få alla människor att känna sig inkluderade. Om man har en fitta och inte definierar sig som kvinna, är man en fittbärare. Lika för män. Vi låter alltså en pytteliten minoritet avgöra hur majoriteten ska prata.

Nu är ordet "kvinna" eller "man" för exkluderande. Så långt har det alltså gått. Kukbäraren som driver denna blogg gillar't inte. Det rimmar på "smittbärare" och känns faktiskt mer som ett skällsord än något annat.

"Fittbärare"? Nej, jag föredrar "kvinna".

1 kommentar:

carlbren sa...

Ett tips kan vara att använda unvis.it/sajtmanintevillskickatrafiktill