fredag 4 oktober 2013

S eller M - vem bryr sig?

Politisk triangulering kan vara en framgångsrik metod för att maximera väljarantalet. Fråga Fredrik Reinfeldt. Men det kan också med tiden resultera i väljarapati eftersom alla partier ser ungefär likadana ut. Det är där vi befinner oss nu.

Alliansen vann valet 2006 på att väljarna tröttnat på Göran Persson, på att det äntligen fanns ett samlat och trovärdigt borgerligt regeringsalternativ och på att Moderaterna lagt sig så nära Socialdemokraterna att de inte längre kunde utpekas som ett hot (även om S givetvis försökte). Det sistnämnda har varit svårt för det gamla arbetarepartiet att hantera. Nu försöker de själva göra exakt samma sak.

Socialdemokraterna har varit kritiska mot alla jobbskatteavdrag som Alliansen genomfört. Men partiet vill inte avskaffa något av dem om de vinner valet. De har varit kritiska mot RUT - men vill bara avskaffa delar av det. Det är ganska svårt att begripa vad S egentligen vill med makten om de får chansen att regera.

Tonläget kommer att höjas som alltid i en valrörelse. Men för många väljare lär det bli svårt att urskilja några större skillnader mellan de politiska blocken. Månne är det också därför som de enda partierna i riksdagen som egentligen tycker någonting annorlunda - Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna - med all sannolikhet kommer att göra bra ifrån sig.

Så frågan är om inte många väljare i valbåset 2014 kommer att ställa sig frågan: S eller M - vem bryr sig?

8 kommentarer:

Melmac sa...

Exakt! Jag skrev följande på Johan Westerholms blogg:

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag skiter snart i vem som styr Sverige efter 2014, för så länge man inte kan tala öppet om de faktiskta problem som finns i samhället, utan att börja med smutskastning, pekpinnar och politiskt korrekta förmaningar, så kommer det gå åt helvete ändå. Vi kommer att ha ett parlamentariskt kaos efter valet som ingen kommer att ta ansvar för.

Enda anledningen till jag engagerat mig i ett politiskt parti är för att kunna påverka i min kommun, tyvärr ser jag hur ryggdunkarklubbar och svågerpolitik även där gör situationen hopplös för oss yngre (70-talister) som vill ha en mer transparent och öppen politisk debatt.

Detta är tyvärr ingen företeelse som man kan sätta en färg på, det förekommer överallt, i alla partier.

Micke sa...

Alliansen vann valet genom att under Svenskt näringslivs och Timbros initiativ och ideologiska ledning systematiskt under flera års tid beskriva arbetslösa och sjuka som parasiter.

Micke sa...

Ingen som är född på 70 talet är ung.

Anonym sa...

@ Micketrollet

Sossarna var statsbärande parti genom att under LOs och rödvinsvänsterns ideologiska ledning systematiskt under flera års tid beskriva företagare och produktiva som parasiter.

Micke sa...

Jag jag känner till detta Hitman och jag känner till att du lider vid en fixering att antingen hävda att jag är ett troll trots att du själv trollar under ständigt nya signaturer eller anonymt och svara på dina egna inlägg under olika signaturer för att få det att framstyå som att du har sympatisörer.

Du lider också av ett tvång att hävda att jag är stalinist och sosse på en och samma gång.

jag antar att det är logiskt för dig då du öppet uttryckt ditt stöd både för Mises och Sverigedemokraterna.

När det gäller "rödvinsvänstern" så kan du nu glädja dig åt att det finns ett gäng kokosnötter som rubricerar sig själva "rödvinshögern" Sök dig dit.

Dom kanske har användning för Liberaler som är Sverigedemokrater?


Slutligen kanske du kan tala om (under nåt av dina alias) vad exakt som du anser vara bra med att bygga politisk retorik på att utmåla specifika grupper som parasiter?

Jag har ju till skillnad från dig inte förvarat detta debila förhållningsätt.

Micke sa...

Sossarna var statsbärande parti genom att under LOs och rödvinsvänsterns ideologiska ledning systematiskt under flera års tid beskriva företagare och produktiva som parasiter.


För att illustrera att du bara snackar skit ska jag korrigera ditt inlägg genom att säga att
-----------------
"Sossarna var statsbärande parti genom att under LOs och rödvinsvänsterns ideologiska ledning systematiskt under partiets SAMMANLAGDA mandatstid beskriva FÖRETAGARE som parasiter"

Amnexis sa...

Vad vi behöver är en ny upplysningstid och att göra räfst o rättarting med de stollar som numera får tillfälle att breda ut sig!

Anonym sa...

Micke föredrar alla gånger den sovjetiska vodkavänstern.