måndag 8 oktober 2007

Då är det tvångsrakning som ska in på lodrätt fyra...

Det har gått 40 år sedan Ernesto "Che" Guevara dödades. Det kan vi förstås fira, men syftet med uppmärksammandet av hans död är förstås det motsatta - att hylla Che och hans revolutionära ideal. Karln har ju blivit en industri. Det är värt att fråga sig hur många av alla med Che Guevara på bröstet som egentligen vet vad han stod för och vad dessa idéer har lett till. Tre?

Jag drar mig till minnes ett klädstånd i Malaysia där det såldes hammaren och skäran-tröjor. "Jaha, det har nått hit också..." var min spontana tanke innan jag såg att de även saluförde hakkorströjor. Röd tröja och hakkors på vit botten. Olaglig i Sverige så att det stänker om det. Jag tänkte nästan köpa en bara för att jävlas. Fast jävlas med vem, funderade jag då, köpte en Hard Rock-tröja av tveksam kvalitet i vanlig ordning och gick min väg. Undrar förresten om en sådan där tröja hade fastnat i tullen?

Inga kommentarer: