fredag 8 januari 2010

Små steg mot frihet

Det klagades friskt när Postens tjänster utlokaliserades till matvaruaffärer och "Posten inte längre var Posten". Klagandet var förstås trams. För min egen del betyder den nya ordningen att jag har ungefär hundra meter att promenera när jag ska posta något eller hämta ut paket.

Tack vare att utvecklingen så sakteliga går framåt även i Sverige kan man på den lilla ICA-butiken runt hörnet göra mer än bara handla mat. Förutom att handla det nödvändigaste kan jag även hyra filmer till ett lågt pris, posta och hämta ut paket och nu även köpa värktabletter. I stället för att i 15 minusgrader och med dimmig skalle traska hela vägen till Odenplan för att köa på Apoteket, kan jag nu köpa värktabletterna på min lilla ICA-butik bara en och en halv minuts promenad från min port.

Det är babysteps mot en friare och enklare vardag som tagits i och med nedmonteringen av Apoteksmonopolet.

Det som fortfarande fattas på ICA är förstås spriten...

Inga kommentarer: