fredag 7 januari 2011

Saab är uträknat

Det är ett drygt år sedan Saab skulle ha gått i graven. Räddningen kom i allra sista stund i form av ett för de flesta tämligen okänt lyxbilsföretag vid namn Spyker. Men det är nog många, inklusive undertecknad, som har sett Spyker som en form av konstgjord andning. Inget har egentligen talat för att Saab ska bli ett livskraftigt företag sedan de nya ägarna tog över. Ty medan kinesiska Geely har planer för Volvo med nya fabriker i Kina och ökad kapacitet har Saab ingenting. Allra minst några pengar.

Att bygga upp förtroendet igen tar tid. Att upprätta nya kontakter med återförsäljare likaså. Uppenbarligen har den överoptimistiska Saab- och Spyker-ledningen underskattat problemen, vilket illustrerades tydligt av det ambitiösa försäljningsmålet på 60 000 Saabbilar under 2010. Detta fick revideras två gånger innan det kunde nås. Slutresultatet för det gångna året ska ha blivit drygt 32 000 bilar - men levererade till kund var faktiskt endast 28 000. Det är ett riktigt uselt resultat. Vi fick dessutom veta häromdagen att 9 av 10 Saabbilar som säljs i Sverige säljs till företag. Privatpersoner törs inte investera i en ny Saabbil.

Under 2010 lanserades nya Saab 9-5, en vacker bil som dock kom några år för sent och i ärlighetens namn är en Opel Insignia med Saab-emblem. Under 2011 är det tänkt att kombiversionen ska ut på marknaden och under 2012 ska en ny 9-3 ut. Det är ytterst tveksamt om detta blir verklighet. Det som hittills har hållit Saab flytande är lån och de pengar som försäljningen av gamla verktyg gav. De pengarna kommer att ta slut och att lansera nya modeller kostar miljarder. Saab behöver sälja runt 100 000 bilar för att gå med vinst men målet är att sälja 80 000 bilar under 2011. Det finns mycket lite som talar för att det målet kan nås.

Kanske har Saab två år kvar. Det känns därför rätt skönt att regeringen inte föll för oppositionens Saabpopulism under 2009. Saab hade nog aldrig en riktig chans. Ett företag som aldrig kan leverera vinst bör faktiskt gå under.

Hur många sådana här har du sett sedan den började säljas förra sommaren?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket nostalgi men som du säger måste företag göra vinst.