söndag 15 mars 2009

Debatten har bara börjat

Debatten om sexköpslagen har återuppstått efter en tid i träda. I bloggosfären har väl diskussionen aldrig dött, men det är på ledar- och debattsidor den behöver synas för att nå ut till flertalet.

Susanne Dodillets avhandling, som recenserades i vredesmod av Kajsa Ekis Ekman, fick fart på debatten på allvar. Nina Björk såg sig nödgad att skriva ett svar på Lotta Lundbergs kritik mot den sexmoralistiska lagen. Hjulet är i rullning.

Och mitt i denna nyvakna debattyra släpper Louise Persson sin bok Klassisk feminism (som jag recenserar i det stundande numret av Nyliberalen), som är något av ett liberalt lyckopiller. Den ger en formidabelt grundlig genomgång av självägandetanken och erbjuder en frihetlig syn på feminism som vi alltför ofta har saknat i den svenska debatten. Boken kommer att ge liberala feminister ett ökat självförtroende i framtida debatter om feminism och jämställdhet och citeras flitigt under många år framöver, var så säker. Köp och läs boken!

2 kommentarer:

sakine sa...

Louise är så bra!

Kul att du läst kolumnen btw, jag skummade igenom kommentarerna och ca 96 procent verkar hålla med. Nu är det inte en representativ grupp som kommenterar där, men det förvånar mig att det var så många ändå.

Hans Li Engnell sa...

The vind is vänding! I och för sig tror jag inte det, men om debatten tillåts fortsätta och intelligenta människor vågar stå upp och säga sin åsikt kanske det kan hända något någon gång...