torsdag 25 juni 2009

När du får oväntat besök

Klockan är 23.15. Jag försöker sova och inser att mörkläggningsgardinerna än så länge har förlorat kampen mot det eländiga sommarljuset utanför mitt fönster.

Jag börjar få bilder av Al Pacino från filmen Insomnia i huvudet när något plötsligt hörs, klart och tydligt, utanför för mitt delvis öppna fönster på femte våningen. "SA, SS - heil!!" Hm, den där rösten känner jag igen, hinner jag tänka innan den fortsätter. "Die Grosse Zeit is jetzt angebrochen. Deutschland ist nun erwacht." Ja, det är Adolf Hitler. Men vad gör hans stämma utanför mitt fönster kvart över elva en onsdagskväll?

Det var det här talet som spelades upp. Klart och tydligt utifrån gatan. Jag vet inte av vem eller hur. Och när det korta talet var över, blev det tyst igen.

Till slut lyckades jag faktiskt somna.

Inga kommentarer: