onsdag 12 juni 2013

Hens vara eller icke vara

Enligt en Novus-undersökning uppger 60 procent av de svarande småbarnsföräldrarna att de inte vill använda ordet "hen". Det har varit ett ämne för diskussion de senaste åren. Hur kan ett könsneutralt personligt pronomen väcka sådana känslor?

Frågan är berättigad, men svaret handlar mer om svensk jämställdhetsextremism än om en avog inställning till en liten förändring av det svenska språket. Hen kom från första början att användas i ett politiskt syfte, bland annat av transpersoner och queerfeminister men också av personer som velat göra något slags språkligt statement för svensk jämställdhetspolitik i vilken genusdagis och genusteori står högt i kurs.

Många språk har könsneutrala pronomen. I svenskan används traditionellt genusbestämda possesiva och personliga pronomen (min, din, våra, era - mig, dig, honom, henne). Men alla språk gör inte skillnad på kön på detta sätt.

I modern talad kinesiska finns ingen distinktion mellan kön, objekt eller djur: alla uttalas tā (他). I skrift används emellertid olika tecken för "han" (他) och "hon" (她) och ett tredje för "den/det" (它). För djur kan användas 牠, men det är ovanligt i Fastlandskina. Inte sällan används i stället 它 om djur (den hönan, det djuret).

Ur detta perspektiv finns fog att konstatera att hen vore praktiskt i svenskan. Både i tal- och skriftspråk. Men dess politiska undertoner gör att många inte vill använda det, undertecknad inkluderad. Det är ett misstag att politisera ett personligt pronomen på detta sätt.

För att ett nytt ord ska bestå krävs att det används av många. Det räcker inte att ett fåtal feminister använder "hen" i krönikor eller politiskt korrekta alster. Därför tror jag att "hen" kommer att dö ut. Om det tog tokfeminismen med sig vore det en välgärning.
Inte alls queerfeministiskt.

16 kommentarer:

Anonym sa...

"Vederbörande" duger fint...

Anonym sa...

Statsfeministerna kommer sannolikt inom snar framtid vara lika försvunna och bortglömda som 70-talets libertinvänster.

Det verkar redan ha skett ett debattskifte i den svenska ankdammen efter Evin Rubars dokumentär "Könskriget".

Anonym sa...

Jag har aldrig benämnt mig själv feminist, men jag gillar verkligen ordet hen. Tycker det är mycket bättre än "han/hon", den/det eller t ex vederbörande som nämns ovan. Jag måste dock erkänna att jag allt oftare använder ordet just för att människor reagerar på det. För mig är det bara ett praktiskt ord, medan många helt allvarligt verkar se en konspiratorisk agenda bakom ordet som syftar till att avskaffa könen eller något liknande. Så precis som jag tycker det är kul att retas/driva med konspirationsteoretiker när jag stöter på dem på nätet brukar jag slänga in hen när tillfälle ges. Alltid får man några reaktioner. :)

Micke sa...

Det stora skiftet kom när SVT sände det här reportaget om män som det är väldigt synd om som blir impotenta för livet om en käring skiker åt dom och som därför tar till extraordinära åtgärder för att reda ut sina liv.



https://www.youtube.com/watch?v=k_pLmq8d7Mk

Anonym sa...

Hen är inget annat än en ersättare till "kamrat", gör inte misstaget att tro något annat!
/Senior

Micke sa...

Det tror jag inte att det är.jag att det är en konsekvens av absurda ambitioner att behandla alla lika men till skillnad från er skulle det aldrig falla mig in att se detta som ett hot efter det aldrig skulle falla mig in att använda ordet.

Ni tycks dock tro att ni inte har något val.

Calle Kabo sa...

Jag förstår inte varför det inte duger med den/denne. Varför måste vi börja använda det engelska ordet för "höna"?

Anonym sa...

Byt ut män mot ordet negrer i micketrollets text för ett perspektiv.

Gammal glad gumma sa...

Schysst samling gråterskor du länkade till Micke. Står kvinnor inte ut med att det blåser upp en liten storm i mailboxen pga att man vädrar sina extrema åsikter i dagspressen så...

...KANSKE DE SKA LÅTA BLI!? ELLER SUCK IT UP AND GET OVER IT!

Män och ungdomar blir hotade på nätet varje dag, men de tar inte på sig offer-overallen och gråter ut varannan vecka om hur illa omtyckt man är.

Jeezuz kvinnor, väx upp och välkommen ut i det tuffa och hårda livet!


P.S: Tilläggas ska att den värsta näthataren i Sverige (som också är dömd för det) är invandrare och socialdemokrat boendes i Göteborg. Alltså inga outbildade, sd-röstande, unga och arga vita män från landsbygden som vissa vill göra gällande...

Anonym sa...

Calle Kabo: Varför inte? Undviker du att använda ordet barn för att det betyder ladugård på engelska?

Själv tycker jag hen är smidigare och låter mer naturligt än den/denne.

Anonym sa...

Skillnaden är att hen inte vuxit fram spontant därför att ordet är smidigt och naturligt.

Det är på klassiskt svenskt folkhemsmaner en politisk elit som uppfostrar folket för att systematiskt skapa det perfekta samhället.

Anonym sa...

Kan det tänkas att "...DITT JÄVLA AS" är en form av personangrepp?

Påminner om Hans regler:

"Håll en saklig ton. Personangrepp och irrelevanta inlägg tas bort."

Micke sa...

Kan det tänkas att "...DITT JÄVLA AS" är en form av personangrepp?

Påminner om Hans regler:

"Håll en saklig ton. Personangrepp och irrelevanta inlägg tas bort."
--------------------------------


Nej inte om man blivit utsatt för systematiskt stalkande från en och samma person sedan september.

Då är den personen ett jävla as om den denne trots löfte till Egnell forsätter att bete sig som ett svin genom att fortsätta spammandet, trollandet och stalkandet.

Micke sa...

Anonym sa...

Byt ut män mot ordet negrer i micketrollets text för ett perspektiv.

13 juni 2013 11:29
-------------------------------


Detta inlägg är FORTFARANDE inte ett inlägg som är relevant för tråden och exemplifierar vad jag sagt.

Hans Li Engnell sa...

Micke: Det här är min blogg, inte din privata lekplats där du kan gnabba med folk till höger och vänster efter ditt eget tycke. Tänk på det hädanefter.

Micke sa...

Din blogg blir privat om du stänger av den för kommentarer och så länge jag eller någon annan blir stalkad av det as som ägnat sig uteslutanade åt detta här och hos hax får lov att fortsätta med det kommer jag att pissa i hans öra utan avbrott.