Nu tycks för första gången en realistisk plan finnas för att bygga fartyget. Givetvis är det i Kina det kommer att ske. Skeppsvarvet Jinling har undertecknat en överenskommelse med den australiensiske miljardären Clive Palmer. 2016 ska jungfruresan gå från Southampton till New York, men Palmer säger samtidigt att bygget får ta den tid det kräver.
Det nya fartyget ska ha mycket gemensamt med originalet. Yttermåtten ska vara identiska. Men det har hänt mycket på 100 år. Titanickatastrofen lade grunden för modern sjösäkerhetslagstiftning. Originalfartyget är i dagens säkerhetstänkande hopplöst föråldrat, och det handlar inte bara om antalet livbåtar.
Frågetecken måste också resas om fartygets interiör utifrån den moderna tidens bekvämlighetskrav. I tredje klass, som var den största passagerargruppen ombord, fanns exempelvis ett enda badkar. Hytterna kan rimligtvis inte se likadana ut eftersom våra krav på bekvämlighet i dag är helt annorlunda än de var ens för de allra rikaste 1912.
Datoranimerad bild av swimmingpoolen, en kopia av originalet.
Inte riktigt modern standard. Överlevande mindes poolen som "uppfriskande kall".
Det kan således endast bli fråga om kosmetiska likheter mellan de båda fartygen. En salong här, den stora trappan där. Kommandobryggan, som var delvis öppen, kan över huvud taget inte replikeras. I äldre planer, som aldrig förverkligades, placerades den riktiga bryggan på annan plats medan en replika av originalet skulle finnas på samma plats som på Titanic. Hur Palmers planer ser ut återstår att se. Men det står helt klart att det finns många hinder för att bygga ett modernt fartyg som lever upp till moderna säkerhets- som bekvämlighetskrav och samtidigt ser ut som en 100 år gammal antlantångare.
Man kan visserligen argumentera, vilket har gjorts, att Titanic II inte ska bjuda på en vanlig kryssning utan snarare på ett slags tidsresa, en inblick i livet ombord på historiens mest kända fartyg. Utifrån det perspektivet blir det lättare att acceptera att underhållningen ombord, om byggarna ska hålla sig till originalet, kommer att bli minst sagt skral.
Vid 12 års ålder hade jag jublat åt detta. Nu känns det bara smaklöst. Titanic har gått från att vara en katastrof till att bli något slags saga. Därmed förtigs att fartyget faktiskt är en av historiens allra värsta fartygskatastrofer. Händelsen ödelade tusentals liv. Men i dag relaterar många mer till James Camerons Hollywoodspektakel från 1997 än den verkliga händelsen 1912 (det är knappast någon slump att Palmer valt samma typsnitt som till Camerons film).
Ingen skulle komma på tanken att bygga Estonia 2, hur intresserad man än råkar vara av den katastrofen. Helst skulle jag faktiskt se att de lät minnet av en av världens största fartygskatastrofer vila i frid i stället för att exploatera det på detta sätt.
Men givet det ständigt växande intresset för Titanic, var det väl bara en tidsfråga innan ett nytt fartyg skulle byggas. Det kommer säkert att serveras isbergsdrinkar också.
Ungefär så här tänker sig Palmer att det nya fartyget ska se ut när det anländer till New York.
3 kommentarer:
Håller inte Kina även på med att bygga världens största hangarfartyg?
Mvh Jan Saxman
Jo, om jag minns rätt.
Kan vara på sin plats att erinra om upptäcktsresanden Zeng Hes fartyg som var 10 gånger större än Columbus Santa Maria och mycket mer teknologiskt avancerade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zheng_He
Kineserna SKULLE ha rundat Afrikas sydspets innan Vasco da Gama 1497, om inte dess civilförvaltning varit så fientligt mot allt utländskt.
Men år 1500 lyckades den få stängt alla skeppsvarv, och 1525 lät de hugga upp alla stora havsgående skepp och förbjöd byggandet av nya.
Västeuropas decentralistiska struktur vid samma tid omöjliggjorde något sådant här, vilket resulterade i att europeerna bredde ut sig över världen efter 1492, året för Columbus resa.
Något man bör ha i åtanke när man diskuterar regionernas Europa contra nationalstaten.
Skicka en kommentar