tisdag 7 februari 2012

Funderingar...

SVT-serien 30 grader i februari började bra. Den kan bli en oväntat trevlig bekantskap på måndagskvällar nio veckor framöver, om manusförfattarna nu lyckats hålla sig borta från moralkakor och pekpinnar.

Jag går i funderingar om att skriva en bok om sexhandeln i Thailand med utgångspunkt i både sexköparnas och sexsäljarnas berättelser. En liten försmak fick jag när jag skrev C-uppsatsen Sex på deltid om ett antal sexsäljares upplevelser av sitt arbete i Sverige. Dessförinnan intervjuade jag, ovetenskapligt, både sexköpare och sexsäljare i Thailand och fick upp ögonen för hur affärsverksamheten fungerar.

Den ursprungliga tanken var att skriva en komparativ studie om förhållandena i Sverige och Thailand, men det visade sig vara ett för stort åtagande med den begränsade tid som fanns. Dessutom är det väldigt mycket som förenar sexsäljare världen över, åtminstone om man undersöker motiven, vilket gör värdet av en komparativ studie begränsat.

En intervjubaserad studie skulle dock kräva vissa ekonomiska insatser, en tids ledighet från jobbet och så vidare. Detta är således ett projekt som inte kan förverkligas i år. Men lusten att driva igenom detta projekt växer ju mer jag tänker på det...

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt lätt att gissa vilka bloggposter som kommer att få många kommentarer på den här bloggen.

(Jag hade nog gissat fler kommentarer på den här posten men posten ovanför lär väl ha sugit upp en hel del kommentarer.)

Därför tror jag att boken kommer att bli en bästsäljare.

Men jag vet inte om jag rekomenderar projektet. Det är väldigt stor risk det blir ett jävla liv.

Och sen är det ju fråga om man kan lita på att vänstern inte hatar.

Hans Li Engnell sa...

Haha, vad kommentarerna beträffar har du förmodligen rätt. Vissa frågor tycks oemotståndliga.

Bloggare som jag är redan hatade av folk på yttersta vänsterkanten, men jag skriver ju inte för att bli populär i deras led.

Jag hoppas kunna gå i land med projektet. Det hänger mest på pengar.

apa tycka, apa skriva sa...

Är tanken att (tjäna ihop och) satsa egna pengar på det här, eller är det något grant eller forskningsbidrag du hoppas på?

Hans Li Engnell sa...

Nej, detta får jag nog finansiera på egen hand.

Anonym sa...

I så fall önskar jag lycka till.
/B

Anonym sa...

I så fall önskar jag lycka till.
/B

Micke sa...

Vore det inte bättre om du skrev nåt om hur du har tänkt att det ska gå till att få alla prostituerade i Sverige att betala arbetsgivaravgift och sociala avgifter och i slutändan få ut lika mycket i månaden som en städare?

Hans Li Engnell sa...

Vore det inte bättre om du tog din medicin?

Micke sa...

Där ser du.
Hatet.
Du har lika svårt att hantera andras ståndpunkt som dom du grinar om här :

http://motpol.blogspot.com/2012/02/maria-svelands-hat-mot-varlden.html


Gör något åt det eller framstå som någon med Jello i skallen.

Hans Li Engnell sa...

Inte alls. Problemet är att dina inlägg ständigt går ut på att förlöjliga, feluppfatta och göra narr av det som skrivs på bloggen. Därför får du de svar du förtjänar.

Micke sa...

Skitsvammel.

Du kan inte hantera att inte få medhåll och framförallt står du INTE ut med att någon anser att legaliserad prostitution är tveksamt.

Då vaknar ditt hat och sinnesjukediagnoser utdelas på samma sätt som du hävdar att Sveland hatar och dessa dubbla standarder delar du med så många andra politiskt aktiva.

Hans Li Engnell sa...

Jag har på bloggen haft många diskussioner med psykiskt friska personer av annan politisk uppfattning än jag, men någon vars enda syfte med sina kommentarer är att raljera och sprida sarkasmer tänker jag inte lägga tid på att bemöta seriöst. Det får du vänja dig vid.

Micke sa...

Jag har på bloggen haft många diskussioner med psykiskt friska personer av annan politisk uppfattning än jag
----------------------
Återigen så föreställer du dig att en beskriving av din uppfattning av en individ är ett argument som förklarar hur du ser på möjligheten att få prostituerade att ta del av arbnertsmarkandden på samma villkor som alla andera.

Slutysatsten blir än en g¨ång:

1.Ditt hat väger lika tungt som andras.Jag och mpåmga andra läser ditt hat på exakt samma sätt som du läser till exempel Svelands.Gör något åt det om du ska predika.

2.Du anser inte att prostituerade ska ha samma villkor som andra på arbetsmarknaden utan fritas från odefinierat antal skyldigheter och därmed också rättigheter.

Micke sa...

Sen tycker jag att du ska gå till en läkare och fråga vad det är som är fel på dig och om du kan få medicin som korrigera felet så att du blir hanterbar för mig.

Där har jag kvittrat ditt skitsvammel om medicin också.

Anonym sa...

Micke-Picke, mannen som alltid ska ha sista ordet (och som förmodligen mår bra av det)...

Micke sa...

Det är intressant att just du säger det.

Micke sa...

Man kan säga att jag känner igen dig sedan åratal.Alltid anonym eller konstant bytande signatur och alltid slickande uppåt väntande på godis och pissande på folk med fel åsikt utan att nånsin ha något att säga i sak oavsett om det är här eller hos Ingerö och Gudmundson innan genierna i deras bloggfölje blev en belastning för dom.

Det är så det fungerar.

Ert hat.

Anonym sa...

Haha. Du är ju lika anonym du!

Micke sa...

Nej till skillnad från ditt jävla trollande så står jag för vad jag skriver med en och samma signatur.

Du är alla idioter på en och samma gång med ditt bytande av identitet.

Micke sa...

Det är så ni fungerar.

Högern.Hathögern.