Saabfabriken fortsätter att stå still. Företaget har knappt haft några inkomster sedan i april till följd av detta. Varumärket blöder både förtroende och kapital och hoppar från tuva till tuva för att över huvud taget ha råd med anställdas löner och undvika konkurs. Det båda förstås inte gott.
Realistiskt sett ska detta inte gå att lösa. Att den vanligtvis så pratglade Victor Muller, nu styrelseordförande, VD och ensam styrelseledamot i en och samma kostym, håller sig borta är inget gott tecken. Saab lever ur hand i mun månad för månad. Problemet är att handen snart är tom eftersom några nya inkomster inte kommer in. Även om produktionen skulle komma igång är inkomsterna från försäljningen försumbara och ett stopp skulle sannolikt snart tvingas fram igen. Därför är underleverantörerna nog inte så pigga på att börja leverera igen.
Det vore förstås väldigt tråkigt om ett klassiskt bilmärke som Saab gick i graven. Ty en konkurs skulle enligt vissa uppgifter betyda att själva varumärket Saab går förlorat då det delar namn med försvarskoncernen Saab. Det är alltid lite lättare att känna för små företag bland kolosser, oavsett vilken marknad det handlar om.
Den enda långsiktiga lösningen vore om en större finansiär, gärna en bilkoncern, tog över företaget. Att samla bilmärken i en större koncern är en vanlig lösning på dagens bilmarknad. I VW-koncernen ingår exempelvis sju bilmärken, däribland Seat och Skoda. Motargumentet skulle vara att detta automatiskt inte löser någonting. Minns Saabs tynande tillvaro i GM:s famn. GM satsade ingenting på Saab (GM höll själva på att gå omkull 2009 men fick låna 50 miljarder dollar av givmilda amerikanska skattebetalare). På bara ett år i egen regi har Saab lanserat eller visat upp försenade modeller som 9-5, 9-5 SportCombi och 9-4X samt presenterat planer på 9-3 och flera andra modeller till den kinesiska marknaden. Nu saknas ironiskt nog pengar för att tillverka dem.
Problemet är och förblir att Saab är för små för att klara sig på egen hand. De större biltillverkarna säljer miljonstals bilar om året (bara Audi ligger på runt 1,2 miljoner och väntas öka ännu mer). Volvo är på väg upp mot halvmiljonen sålda bilar om året och det är, om kineserna får bestämma, bara början. Saab har enligt affärsplanen som mål att sälja 80-120 000 bilar nästa år. Årets facit, om produktionen ens återupptas, kommer att bli mycket lägre. Företaget kan fortsätta att hoppas på en rik räddande ängel, men det förefaller alltmer osannolikt. Det vi ser är därmed en synnerligen långdragen dödskamp. Den siste att erkänna det är förstås Victor Muller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar