lördag 21 januari 2012

Mannen i den vita bilen (tio år senare)

Mannen med den beryktade vita skåpbilen som ska ha vakat utanför skolor i Stockholmstrakten och försökt locka med barn existerar inte, hävdar polisen. Det hela förefaller vara en vandringssägen.

Jag kan förstå om polisen är trött på att få in anmälningar så fort det dyker upp en vit skåpbil någonstans. Det finns rätt många sådana i rörelse. Denna historia bör emellertid också ses i skenet av den eskalerande pedofilhysteri som råder i västvärlden, en hysteri som även drabbade tomten när ett växande antal skolor i Storbritannien började förbjuda traditionen med barn som sitter i tomtens knä och berättar vilka julklappar de vill ha. I Sverige ser vi föräldrar anmälas för övergrepp på sina barn helt utan grund därför att någon har missförstått en situation.

Vill vi lyfta diskussionen ytterligare ett snäpp handlar den om människors obefogade rädslor, något som säkerhetsföretag, experttyckare och vissa andra yrkesgrupper lever gott på. Det kan vara gott att påminna sig om att även förr i världen, innan kameraövervakningens och säkerhetsteaterns förlovade tid, levde människor och tog hand om sina barn. Med dagens enorma krav på trygghet och säkerhet från alla tänkbara och otänkbara hot är det svårt att förstå hur någon i tidigare generationer över huvud taget överlevde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid trott att mannen med den vita skåpbilen är en vandringssägen. Jag vet att det på 70-talet pratades om "the man with the white truck" i USA och att man till slut ofta kunde avfärda detta med en rädsla från många föräldrar.

Däremot vet jag att för drygt ett år sedan försökte en man (i just en vit skåpbil) få med sig min son i sin bil för att visa vägen till ett hus. Min son ser yngre ut än sin ålder och kunde förmodligen därför vara så pass vaken att han kunde ge ett bra signalement, men tyvärr inte hela registreringsnumret. Min son lyckades också smita undan, men däremot vill han inte längre promenera till skolan. Polisen la ganska snabbt ned utredningen, men jag hoppas att det inte var på grund av att de trodde att det var en vandringssägen.

Jag vet att det genom sådana här händelser kommer att bli många osanna rapporter, men det är också dumt att helt avfärda brotten. Det finns barn som blir bortrövade och det kommer att hända fler gånger. Det är inte fel att berätta för barnen att man ska vara försiktig med att prata med främlingar. Alla är inte snälla.

Coco sa...

Jag tror inte det är bra att skrämma upp barn för mycket. Man kan lära dem att saker händer och att de inte bör lita fullt ut på främlingar men inte så att de blir rädda för att våga leva. För jag vet många barn som blir skrämda av sina föräldrar så de inte vågar göra något utan att föräldern är med och det är också fel, det kan få konsekvenser senare i livet med.