Det har pratats länge om CD-skivans förestående död. Men den har, alla nedladdningsalterantiv till trots, visat sig seglivad.
Nu har dock en sorts milstolpe uppnåtts: den digitala musikförsäljningen har passerat den fysiska. Detta trots alla försök från musik- och nöjesindustrin att både bekämpa piratkopiering och förhala alla försök att skapa attraktiva nedladdningstjänster som alternativ till en föråldrad affärsmodell. Bakom den ökade legala nedladdningen står tjänster som Napster, iTunes och Spotify.
I går spelade jag själv en CD-skiva på skivspelaren för första gången på många år. Och jag insåg att det ju faktiskt har sin charm. Det kändes lite gammaldags, lite mysigt, och visst är ljudet trevligare än det är när jag spelar på datorn eller via TV:n. Men att betala 170 kronor för en plastbit gör jag endast i undantagsfall numera.
Till skillnad från ett TV- eller datorspel kan ett skivalbum heller inte innehålla så mycket extra som motiverar priset. Utgivarna inom spelbranschen kan packa in både dokumentärer, plastfigurer och annat, höja priset och sälja bra. Frågan är om musikindustrin kan göra något liknande med stora CD-boxar eller om CD-skivan är dömd till undergång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar