fredag 28 oktober 2011

Du är vad du köper

Facebook håller koll på vad du "gillar". Alla företag med medlemskort håller koll på vad du handlar. Allt handlar om att skapa riktade annonser.

Det digitaliserde samhället gör oss till enkla byten för alla som vill ha detaljerad information om oss och våra liv. Mycket går att undvika - du behöver inte finnas på Facebook, du behöver inte "checka in" och därmed delge alla information om var du befinner dig - men vi behöver alla våra kort. Därför är det ytterst allvarligt om Visa och Mastercard bestämmer sig för att sälja information om sina kunder vidare.

Fenomenet i sig är inte nytt, många företag använder kundernas medlemskort för att skapa riktad reklam utifrån våra köpmönster. Men många företag blir allt mer fräcka. Mitt elbolag skickade nyligen ett papper till mig om att jag nu har en elförsäkring som jag aktivt måste avsäga mig för att slippa. Säkert finns det stöd för detta i något finstilt dokument, men jag har inte medvetet undertecknat något kontrakt om att jag även vill ha en elförsäkring från företaget jag är kund hos. Självfallet kommer jag nu byta elbolag.

Samma metod väntas nu Mastercard och Visa använda - kunden måste själv aktivit säga ifrån för att slippa få sina köpuppgifter sålda. Och hur ska man kunna lita på att detta verkligen fungerar? Ett sätt att försöka skydda sin integritet är att i större utsträckning handla med kontanter.

Frågan som ställs i artikeln är berättigad: vad blir nästa steg?

6 kommentarer:

Gryningsräd sa...

Vän av konsumentmakt frågar ju sig självklart då: vilket elbolag har du?

Micke sa...

Kom inte och säg att marknaden till sin natur och kärna inte är god.

Micke sa...

Ett sätt att försöka skydda sin integritet är att i större utsträckning handla med kontakter.
------------------------

Kommer inte att gå eftersom bankerna redan påbörjat processen att tvinga alla att ha kort.

Nästa steg blir att lura kunden att acceptera att personuppgifter säljs för att finansiera kortavgifterna och dom flesta kommer att acceptera det.

Anonym sa...

Det kontantlösa samhället tillsammans med övervakningsstaten och FRA. Snart kan framtidens Julian Assange inte någonsin gömmra sig eller avslöja missförhållanden.

P.S. Kul och se att Micke kan skriva normala inlägg ockås.

Mvh

Hans Li Engnell sa...

Gryningsräd: Energibolaget. Inte har det blivit ett dugg billigare heller.

Anonym sa...

Tänk vad härligt om Bitcoin eller något likande skulle slå igenom…