# FN-dagen. När det är FN:s dag flaggas det på bussar och tunnelbanevagnar. Frågan är för vad. FN har konsekvent misslyckats att förhindra både staters övergrepp på sina egna befolkningar och direkta folkmord. I generalförsamlingen har genom åren en mängd galenpannor stått och orerat - nuförtiden brukar knäppisen Hugo Chávez uppta tid genom att kasta skit på USA. USA i sin tur blockerar alla åtgärder mot den israeliska statens övergrepp mot civila palestinier. Och så fortsätter det. En lekstuga för politisk prestige är vad FN är.
# Eurokrisen. Nya räddningspaket är på väg, räddningsfonden förstärks och Greklands skuld ska skrivas ned. Inget av detta löser förstås det faktum att europrojektet i sig självt är feltänkt från början. Det enda EU-eliten nu kräver är "ökat samarbete", det vill säga ökad överstatlighet, mindre demokrati. Stödet för euron bland svenska politiker har minskat, många har tänkt om. Förutom de EUforiska Folkpartiet och Moderaterna, förstås. Det finns tydligen gränser även för Moderaternas förnyelse.
# Företag hotar integriteten. Facebook vill veta så mycket som möjligt om dig för att ge dig riktad reklam. Alla företag med medlemskort håller koll på vad du handlar av samma skäl. Nu vill Visa och Mastercard sälja information om våra köpmönster vidare. Här börjar det bli problematiskt. Facebook kan man strunta i eller endast delta i synnerligen begränsat. Men våra kort behöver vi faktiskt. Att handla mer med kontanter är förstås en lösning, men det är inte alla butiker som ens tar emot kontakter längre. Tesen att den som inte har något att dölja inte heller har något att frukta är falsk men väl spridd. Den riskerar att göra att vi i förlängningen tvingas leva våra liv i skyltfönster. För du har väl inget att dölja?
# Saab blir kinesiskt. Efter månader av turer, en stillastående fabrik och en svensk nationalklenod på fallrepet kanske det är på väg att lösa sig för Saab. Youngman och Páng Dà har skrivit en avsiktsförklaring om att köpa hela Saab Automobile och därmed kringgå Victor Muller. Det har jublats, men det är lite för tidigt att bli alltför glad och lättad. Affären måste nämligen godkännas av GM och det är enligt bedömare där det största hindret finns. Den amerikanska biljätten, vars teknik finns i nuvarande Saabar, lär nämligen vara måttligt road av att tekniken skeppas till kinesiska ägare. Sista kapitlet är knappast skrivet i sagan Saab.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar