onsdag 19 oktober 2011

Det ska kosta att bo centralt

Stockholmshem vill driva igenom en hyreshöjning på 6,5 procent i Stockholms innerstad. Det har retat upp Hyresgästföreningen, som hoppat av förhandlingarna, och vissa boende något oerhört. En av dem intervjuas i DN. Han har en femma på Södermalm och klagar över att hyreshöjningen skulle innebära 650 kronor mer i månadskostnad.

Mannen i fråga verkar dock inte främst klaga över den högre hyran - han är förbannad på att det över huvud taget kan ske en höjning. Sådant ska inte "allmännyttan" syssla med, resonerar han och tillägger att "de ska inte råna mig och mina vänner på pengar".

Råna? Låt oss slå fast en sak här: Det är ingen mänsklig rättighet att bo i Stockholm och det är ännu mindre någon rättighet att bo billigt i innerstan. Nu finns det ändå gott om människor som gör det (medan andra betalar skyhöga hyror). Att hyresnivån sätts efter läge och standard är fullt rimligt. Ja, vad ska annars bestämma hyran?

Hyresgästföreningen är aktiv just nu. I våras knackade de på min dörr och härom veckan dök de upp igen. Jag förklarade båda gångerna att jag dels ska flytta ut från stan så snart jag hittar ett rimligt boende, dels att jag tycker att det är fullt rimligt att den som bor i Stockholms innerstad betalar mer än den som bor i Enskede. Det sistnämnda argumentet brukar de ha svårt att bemöta.

Många som bor i Stockholms innerstad accepterar trångboddhet och stim och stoj för att få bo centralt. Andra värderar närhet till naturen eller större yta. Och har man råd kan man givetvis skaffa sig en femrummare på Södermalm. Men då får man faktiskt vara beredd på att betala och att hyran kommer att gå upp. Inte för att jag riktigt begriper det, men söder är ju hippa stället numera.

12 kommentarer:

Micke sa...

Det finns ingen självskriven logik som säger att det bara ska bo rika männskor innerstan.

De enda motiv jag kan se för en sån politik är att rika ska slippa se människor som inte är rika annat än när dessa kommer in till stan för att tjäna dom rika.

Micke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Staden har blivit trist till följd av hyreshöjningar som slår hårt mot vissa grupper. Ta t.ex Södermalm förr och nu.. då var det ju ett roligt, lite udda ställe med en skön blandning av människor som drog sig till ön. Nu flyttar ju roliga, kreativa människor som inte äger feta plånböcker härifrån och de enda som blir kvar är människor som sitter och trycker i sina av banken ägda borätter och staden känns mer död än levande...

Anonym sa...

jo jag håller med föregående, ingen stad blir särskilt trevlig om den blir genomkommersialiserad, priserna går upp och den utarmas på den kreativa blandning av människor som gör en stad levande.

Anonym sa...

Jag skulle nog säga att söder fortfarande är betydligt mer levande än både Östermalm och Vasastan.

Anonym sa...

Jepp snart blir blir södermalm bara skäggiga skåningar i rutiga skjortor och 3 miljonerslån. "ingen rättighet att bo i stan" skriks det om. men inte ett ord om "rättighet att bo kvar där man är född och bott i 40 år" .. ska man verkligen bli en outcast i sitt eget kvarter för att man inte vill skuldsätta sej resten av livet?

glöm inte bort vem som gjorde kvarteren populära från första början. inte var det 10000krs barnvagnarna..

Jay sa...

Om ändå allmännyttan gjorde någon nytta för pengarna, men de verkar ju bara skicka det till banken... m.a.o. de satsar inget - INGET - på underhåll.

Senast idag såg jag på lokala nyheterna att "allmännyttan" inte lyckas underhålla de bostäder de har i ytterområdena. Men ta ut hyra, det kan de. Om de skulle börja underhålla bostäderna där skulle de gapa om att det ska betalas av "dem som bor där" och inte innerstans hyresgäster - men då tänker man inte på att de i 30 år tagit ut hyra utan att göra ett dugg i förbättring av underhållet.

Därför ska man protestera. Hyreshöjningarna saknar grund, helt enkelt.

Hans Li Engnell sa...

Jay: Då är det en annan sak. Självklart har man all anledning att vara förbannad över en hyreshöjning om man bor hos en dålig värd. Men det var inte riktigt så kritiken såg ut i artikeln.

Anonym sa...

Om marknadshyror ska gälla för hyresrätter, borde de gälla marknadsrpiser för bostadsrätter och villor. dvs ta bort eller halvera ränteadraget på lånet.

Dawit sa...

Bott på samma ställe i 47 år. På det sättet är jag blessed. Jag har sluppit att flytta och har heller inga planer på det. Jag ska leva här tills jag dör. Hyran för min etta har gått upp ganska ordentligt under åren. Nu betalar jag 7000kr för 43kvm/månad. Jag har fattat att det kommer bli marknadshyror och snart kommer jag att betala 10000 för samma lägenhet som jag betalade några hundralappar för på 70-talet.

Har ingen reflekterat över att det kanske borde vara dyrare att bo i förorten än i innerstan? i innerstan finns det mkt som är sämre. Mer trafik, störande ljud, avgaser, mer folk, svårt med parkeringsplatser, dyrare parkering, fler lapplisor, dålig snöröjning, inga grönområden, dåligt med lekparker för barn, inga cykelvägar, dyrare livsmedel, allt är mkt dyrare etc etc. Det är inte helt självklart att vi som bor i innerstan ska betala högre hyra.

Dawit sa...

Re anonym:

Om marknadshyror införs borde det självklart finnas en klausul om skatteavdrag.

Anonym sa...

Dawit,

Varför bor du själv i innerstan om du anser att det skulle vara bättre att bo i en förort?