I dag berättas om "SJ:s nya snabbtåg". Det kallas SJ 3000, är mer energieffektivt och har en toppfart på 250 km/t. Problemet är förstås att maxfart på svenska järnvägar är 200 km/t.
Något snabbtåg är det inte tal om. För det skulle krävas snabbtågsspår, en investering på väldigt många miljarder kronor. Pengar som endast Miljöpartiet är villigt att skjuta till (efter att de chockhöjt alla miljöskatter som finns).
Att SJ 3000 är bättre än X2000 är en klen tröst. X2000 är trots allt över 20 år gammalt och liknar snarast ett 1800-talståg ställt jämte de snabbtåg som trafikerar Japan, Kina och delar av Europa.
SJ:s nya tåg är en budgetkompromiss som syftar till att lindra eländet under kommande vargavintrar, inte att ge Sverige ett tåg värdigt 2010-talet.
3 kommentarer:
Det lär dröja innan vi får snabbtåg. Sverige är för glesbefolkat, jämfört med t.ex. Kina och Japan, för att det ska bli en lönsam investering. Men visst vore det coolt.
Så är det naturligtvis. Men politiker brukar ju inte säga nej att bränna skattepengar. Tänk om de hade struntat i både Botniabana och Hallandsåstunnel och använt de pengarna till några mil snabbtågsspår i stället. :-)
Bra att man byggt första etappen av en fungerande bana på ostkusten.
Det är snart 25 år sedan en sådan fanns och det mest roliga är att det tar nästan lika lång tid att resa idag som det gjorde då som en konskevens av den förbannade avregleringen och värre ska det bli i år.
Tack ska ni ha!
Skicka en kommentar