fredag 28 oktober 2011

萨博加油!

Kanske är Cirkus Muller äntligen slut. Kanske får Saab nu en stabil ägare med ekonomiska muskler. Youngman och Páng Dà har slutit en överenskommelse med Swedish Automobile om att köpa ut Muller och ta över Saab Automobile till 100 procent.

Efter nattmanglingar mellan advokater från båda sidor har ett avtal slutligen slutits. Det innebär att de kinesiska företagen köper loss Saab Automobile från Mullers ägarbolag (vad han ska med ett bolag som heter Swedish Automobile till när Saab inte längre finns kvar i bolaget är en annan fråga...) för 900 miljoner kronor (100 miljoner euro).

Ett skambud, javisst, men de anställda kunde nog inte bry sig mindre. Viktigast är att företaget lever vidare. Därmed skrotas ursprungsplanen som innebar att Youngman och Páng Dà till priset av 2,2 miljarder kronor skulle äga drygt 50 procent av moderbolaget. Nu kringgår de Muller helt genom att bara köpa Saab. Det förefaller som om just Muller själv, hans bristande trovärdighet, varit ett hinder för de kinesiska företagen. De vill inte ha med honom att göra längre utan sköta Saab själva. Produktionen i Trollhättan ska bestå, men det kan säkert bli tal om uppsägningar innan framtida säljmål uppnåtts.

Helt klart är det förstås inte. Avtalet är bara preliminärt och affären ska fortfarande godkännas av den svenska regeringen, GM och inte minst NDRC. Allt innan den 15 november. Det är således väldigt ont om tid och vi har alla lärt oss det senaste halvåret att när något påstås vara klappat och klart är det aldrig det.

Om affären går igenom är det dock förmodligen det bästa som kunde hända Saab i nuläget: företaget får in kapital, slipper på sikt äventyraren Victor Muller, får en hyggligt stor kinesisk biltillverkare som ägare och tillgång till återförsäljarnätet via Kinas största bilåterförsäljare. Det är där stöten måste sättas in, ty Saab lär inte bli särskilt stora vare sig i USA eller Europa under överskådlig tid.

Det kommer dock att krävas mycket pengar för att dels få företaget ur den akuta krisen (skulderna har uppgetts vara över en miljard kronor), återstarta produktionen, utveckla nya bilmodeller och inte minst återvinna det stukade förtroendet. Det sistnämnda gäller dock inte Kina, där Saab knappt alls har existerat fram till nu. Där kan man faktiskt börja på ny kula.

Om Youngman och Páng Dà är seriösa och har en plan för hur Saab ska överleva tack vare den biltörstiga kinesiska marknaden har den svenska billtillverkaren en chans. Givet hur turbulent det senaste året har varit för företaget är osvuret dock bäst.

2 kommentarer:

apa tycka, apa skriva sa...

"Skambud"? Varför är det då ingen annan som hoppar på tåget, om det är så billigt?

Hans Li Engnell sa...

Förra budet var 2,2 miljarder för 53 procent, nu köper de hela Saab Automobile för 900 miljoner. Det är förstås hur billigt som helst, men samtidigt ska Saab vara tacksamt för att kineserna fortfarande var intresserade. Nu är det GM och/eller NDRC som kan fälla detta.