tisdag 31 maj 2011

Vad är egentligen våldtäkt?

En tjej i övre tonåren har sex med en 14-årig pojke. Hon åtalas "av lagtekniska skäl" (åtalas man inte alltid utifrån en lag?) för våldtäkt mot barn men frias eftersom det inte förelåg något hot, våld eller tvång.

Lite förbryllande är det allt. Det utvidgade våldtäktsbegreppet innebär att det inte krävs våld eller hot om våld för att någon ska kunna dömas för våldtäkt och särskilt sträng är synen när en part är minderårig. Sex med underåriga brukar mer eller mindre automatiskt klassas som våldtäkt i Sverige. Uppenbarligen inte i detta fall. Vilket säkert var helt rätt. Om sex sker under samtycke är det inte fråga om något övergrepp, även om en av personerna råkar vara under 15 år (en magisk gräns som verkligen kan diskuteras när allt fler har sex tidigare). Men lagstiftaren har inte alltid varit så tydlig på den punkten.

Det är förstås att sparka in vidöppna dörrar, men det går inte att undvika att fundera över hur denna dom hade sett ut om det var en äldre pojke som haft sex med en yngre flicka.

4 kommentarer:

Hanna Dönsberg sa...

"Det utvidgade våldtäktsbegreppet innebär att det inte krävs våld eller hot om våld för att någon ska kunna dömas för våldtäkt och särskilt sträng är synen när en part är minderårig." Nu var det ett tag sen jag grottade ned mig i ämnet, men är det inte så att begreppet vidgades så att: Sexuellt övergrepp på barn=våldtäkt, Ha sex med någon som man drogat/någon som sover etc=våldtäkt?

Så att förenkla det och säga att våld eller hot om våld inte krävs...jadu. Jag undrar om det kanske inte vore bra på nåt sätt, även om jag vet att det inte är realistiskt att döma på det viset. Anledningen till att jag ändå fantiserar om att det vore bra, är att en väldigt hög siffra bland de som blir våldtagna blir katatoniska, och kan inte fysiskt försvara sig, eftersom de inte kan röra på sig.

Micke sa...

Dumt av dom att välja att bli katatoniska .
Nyliberaler gör inte det valet.

Christoffer sa...

Hanna: förr kallades det "sexuellt utnyttjande av minderårig" om två personer hade sex där den ena var under 15, även där det var frivilligt. Nu kallas detta "våldtäkt mot barn". Alltså även om det är helt frivilligt sex mellan, säg, en 22-åring och en 14-åring. Jag är inte liberal i definitiv bemärkelse, men denna urvattning av våldtäktsbegreppet värjer jag mig emot, vilket jag tror Hans även gör.

Anonym sa...

Det enda rätta och rationella vore om man slutade se till varken kön eller åldrar. Utan enbart om våld, tvång eller hot förekommit. Eller bara hänsynslöshet, osv. Men den här debatten är hopplös eftersom man ju anser att "barn och vuxna" inte ska eller kan ha sex, osv.