måndag 16 maj 2011

Halva inne

Victor Muller har gjort det igen - slutit ett avtal med en kinesisk partner. Än så länge rör det sig endast om en avsiktsförklaring, men de första pengarna kan rulla in ganska omgående eftersom köp av Saabbilar för 45 miljoner euro inte behöver något godkännande från utomstående parter som kinesiska myndigheter, EIB, GM eller Riksgälden. För att hela planen ska gå i lås krävs dock ett sådant godkännande från de fyra parterna. Innan det är löst är ingenting klart. Svårast väntas det bli att få den kinesiska regeringens godkännande.

Den här gången handlar det om Páng Dà (庞大, jättestor), en stor privat bildistributör i Kina. Enligt företagets VD Páng Qìnghuá är tajmingen perfekt för samarbetet med Saab eftersom företaget just registrerats på Shànghǎibörsen. Saab och Páng Dà ska båda äga 50 procent vardera av det företag som ska distribuera bilar i Kina.

Det vore skönt att få den här situationen löst så att Saab kan börja tillverka och sälja bilar igen. En följd av de finansiella bekymren är inte bara att Saabs existens hotats - även om Saab överlever kortsiktigt har de senaste veckornas problem skjutit upp utvecklingen av nya Saab 9-3, den modell som väntas sälja allra bäst. Om affären går i lås har Muller således köpt Saab mer tid på bekostnad av att företagets mest lovande produkt skjuts på framtiden.

Den akuta penningkrisen och distributionsfrågan i Kina kan alltså eventuellt vara löst. Ännu saknas dock en partner som kan tillverka de Saabbilar som ska säljas på den kinesiska marknaden. Victor Muller har alltså kommit halvvägs.

Konceptbilen Phoenix, som ska peka ut vägen för nya 9-3.
Även om Saab överlever är det oklart när Saab 9-3 kan tillverkas.

Inga kommentarer: