tisdag 3 maj 2011

Kineser till Saabs räddning

Saab förefaller räddat i sista minuten - igen. Skillnaden är att det denna gång, om allt faller på plats, känns som en ganska bra framtidslösning. Betydligt bättre än vad bara ett EIB-lån och pengar från Antonov hade varit. Saab får nämligen in en fot på den kinesiska marknaden.

I går meddelade Saab att de slutit ett avtal med kinesiska Hawtai Motor Group (华泰汽车, Huátài qì​chē​) och fått loss pengar från fonden och Spyker-partnern Gemini. Det räddar företaget på både kort och medellång sikt genom att dels lösa de akuta likviditetsproblemen, dels möjliggöra att företaget klarar sig ett år till eller mer och slutligen även ge den svenska biltillverkaren en plattform på den växande kinesiska bilmarknaden. Det kan visa sig vara guld värt för ett företag som trots allt bara behöver sälja knappa 130 000 bilar för att klara sig hyggligt.

Alla bilföretag har bråttom att etablera sig i Kina. Geely-ägda (吉利, Jílì) Volvo finns redan på plats och en fabrik planeras utanför Chéng​dū för att mätta den biltörstiga kinesiska marknaden​. Kinesernas behov är emellertid inte desamma som svenskarnas. Om Saab ska sälja bilar i Kina i framtiden kan det kanske bli frågan om Kinaexklusiva modeller. De kommer i så fall att tillverkas på plats, kanske i Hawtais fabrik i Inre Mongoliet. Victor Muller pratar redan om att tillverka nästa generations Saab 9-3 i Kina. För att den kinesiska regeringen ska godkänna planen krävs förmodligen att den skapar jobb i landet.

Att allt detta blivit möjligt kan sannolikt till stor del tillskrivas snackpåsen Victor Mullers förmåga att locka till sig intressenter i hopplösa lägen. Men avtalet har förstås ett pris. Kineserna är hårda affärsmän och Saab har inte haft mycket till förhandlingsläge vilket betyder att Hawtai dels går in som storägare i företaget och dels får loss teknik. Exakt hur omfattande tekniköverföringen till det kinesiska företaget är återstår att se. Men det är inte osannolikt att Saab har fått släppa viktig teknologi för att locka kineserna ombord. Hawtai pratar om tillgång till "innovativ teknologi", vilket kan betyda att Saab skänkt bort sin nya PhoeniX-plattform. Sannolikt är detta på lång sikt en superb affär för Hawtai som bildades så sent som 2000 men har storslagna expansionsplaner redan för de kommande åren. Samtidigt har Saab fått en chans att kämpa vidare ytterligare en tid.

Tillverkningen och försäljningen av 9-5 SportCombi och suv:en 9-4X måste nu komma igång snarast möjligt. 9-5 ska lanseras i augusti och 9-4X (som tillverkas i Mexiko) i oktober, enligt Saab.

En Saab i Kina - kanske en allt vanligare syn i framtiden?

Inga kommentarer: