onsdag 11 maj 2011

Byt ut din PC

En undersökning bland fackförbundet Unionens medlemmar visar att nästan en tredjedel av de tillfrågade anser att de skulle kunna spara en timmes arbetstid per dag om bara datorerna fungerade som de borde. Inte bara kraschar de - de är "dåligt utformade" och stjäl därigenom tid och skapar stress.

Mycket av problematiken kan säkert tillskrivas bristfälligt kunnande hos de tillfrågade. Det brukar vara så när vi ger datorn skulden. Men en stor förklaring är med största säkerhet PC-formatet. Om bara fler företag gav tusan i att köpa Dell-datorer och i stället satsade på Mac skulle krascher, säkerhetsproblem och seghet snart vara ett minne blott. Inte för att Dell gör dåliga datorer - de anses tvärtom driftsäkra - utan för att problemet stavas PC och det förbannade Windows.

Jag bytte från PC till Mac för några år sedan. I åratal hade jag hört Mac-ägare skryta om hur deras datorer var befriade från virus och i allmänhet snabbare och smidigare än PC. Till slut föll jag till föga. Jag trodde dock aldrig att skillnaden skulle vara så stor. Efter flera år är min MacBook fortfarande snabb. Jag har aldrig haft några problem med virus - jag har inte ens brytt mig om att köpa ett antivirusprogram. Jämförelsen med en anhörigs PC-laptop inköpt något år efter min, och dessutom inte alls använd lika mycket, blir nästan pinsam. Den är redan segare och slöare (det ska dock påpekas att Vista sannolikt är en förklaring i sammanhanget...). Varför ska det behöva ta evigheter att starta upp en dator, liksom?

Mac kostar, det ska medges. Även om jag köpte den billigaste jag kunde hitta, vars prestanda matchas av PC-datorer med halva prislappen, gick den loss på 9 000 kronor. Men när datorn är igång upp till 12 timmar vissa dagar är det värt det. Jag är säker på att många företag skulle tjäna tid och pengar på att byta ut sina PC-datorer. I offentlig verksamhet lär det bli svårt om de ska följa reglerna kring offentlig upphandling. Men för privata företag borde valet inte vara så svårt, egentligen.
Till skillnad från vissa andra av Apples produkter är MacBook faktiskt värd priset.

2 kommentarer:

Robert Andersson sa...

Mac och säkerhet, http://blog.intego.com/

Robert Andersson sa...

Efter att ha ögnat igenom http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Security/Conceptual/Security_Overview/Architecture/Architecture.html%23//apple_ref/doc/uid/TP30000976-CH202-TPXREF101
får jag intrycket av att säkerheten i operativsystemet är god.