tisdag 13 november 2007

Inte som ett brev på posten

Posten vägrar att dela ut sverigedemokraternas tidning i Svedala. Orsaken ska vara att tidningen publicerar Lars Vilks omtalade verk, vilket kan leda till hot. Ursäkten är fånig. Det är emellertid inte första gången som Posten beter sig såhär. Ingen lär ha glömt de brevbärare i Mölndal som av principskäl vägrade att dela ut sverigedemokratiskt och nationaldemokratiskt material och som prisades av syndikalisterna för visat civilkurage.

Så här ska det inte fungera. Som före detta anställd på CityMail vet jag att man ibland måste dela ut tidningar och broschyrer vars innehåll man inte sympatiserar med. Jag har delat ut valmaterial för både moderaterna och socialdemokraterna, jag har delat ut otaliga brev från Rädda Barnen och jag har delat ut mängder av fackliga tidningar. Det är en del av jobbet. Att vägra dela ut vissa tidningar vore otänkbart. Är man anställd som brevbärare ska man göra sitt jobb. All adresserad post ska delas ut, punkt slut.

Om man tillåts bete sig hur som helst och själv välja vilken post som ska delas ut, öppnas det upp för ett otroligt godtycke. Jag vet att vissa brevbärare hos Posten har vägrat att dela ut tidningen Nyliberalen, så det är inte bara sverigedemokrater och rasister som drabbas. Det beror helt och hållet på vilken brevbärare du har turen eller oturen att ha i ditt område. Att det denna gång är ledningen för Posten som stoppar utdelningen är om möjligt ännu värre.

1 kommentar:

Peter sa...

Hej Hans,
Bra bloggpost. Kanske är det detta som förklarar varför jag bara fått ett nummer av Nyliberalen utdelad i år trots att jag har en 2-årsprenumeration som fortfarande löper...