fredag 25 juli 2008

Kärlek är alltid kärlek

Jessica Anderson, 16, ska gifta sig med Clive Richards, 50, så snart hon blivit myndig. Hennes familj rasar och anledningen till att Aftonbladet över huvud taget skriver om detta är förstås att läsarna ska reagera likadant. Med avsky och äckel.

Aftonbladet skulle nämligen inte ha det minsta intresse av att skriva att Kalle, 22, gifter sig med Anneli, 27.

Tidningen frågar läsarna hur stor åldersskillnad som är OK i ett förhållande. Alternativen är 5, 10, 15, 20, 30 samt "åldern spelar ingen roll". Män och kvinnor kan svara separat för att se om något av könen är mer tolerant. När drygt 20 000 män har röstat säger de flesta, 35 procent, att 10 år är något slags gräns för dem. 16 procent säger 5 och 15 år medan 25 procent menar att åldern inte spelar någon roll. För kvinnorna är det nästan exakt samma resultat.

Webbundersökningen ger inte utrymme för att utreda om det spelar någon roll för den som röstar om det är kvinnan eller mannen som är äldst i förhållandet (med tanke på "gubbsjuke"-aspekten). Det vore också intressant att se om detta är en generationsfråga och i sådana fall vilken åldersgrupp som är mest tolerant? Det är inte nödvändigtvis säkert att det är den yngsta.

Var fjärde röstande verkar i alla fall inse att kärlek alltid är kärlek, oavsett ålder. Det lär dock dröja innan vi får ett samhälle där Aftonbladet inte skriver om äktenskap över generationsgränserna längre därför att den sociala acceptansen har gjort sådana nyheter ointressanta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låt året till hennes myndighetsåldern gå. När det rosenröda har lagt sig och vardagen infinner sig.... Tror vi verkligen på att en 16-åring är redo för det? Vardagstristess? Plikter? Naaaa, det blir inget bröllop 2009 :) Inte för de två i alla fall

Anonym sa...

Min persobnliga åsikt: Ingen under 25 år ska ha en "seriös" relation, och man bör vänta tills man är 30 innan man gifter sig. Då har man hunnit "leka av sig" det mesta.

När det gäller åldersskillnad så har jag dejtat tjejer mellan 19 och 24 (jag var 36-39 själv), och även dejtat tjejer i min egen ålder. Just nu har jag börjat dejta en 22-åring. Åldern är ingen stor grej, vissa tjejer runt 20 är minst lika mogna som en 30-35-åring. Och samtidigt har jag träffat på 30-35-åringar som beter sig som fjortisar.
Så åldern spelar ingen större roll, mognaden är viktigare. Men jag skulle inte gifta mig med en 18-åring, hon är inte redo. Och vad händer efter 1-2 år, när vardagstristeeesen kommer, och hon kanske börjar undra hur det är att dejta/ha sex med någon annan. Vid 16 års ålder har hon knappast någon större erfarenhet sexuellt.

Anonym sa...

Ja du som dejtar tjejer mellan 20-22 som själv är strax under 40. Om nu de tjejerna är lika mogna som tjejer i din ålder - varför dejtar du inte tjejer i din egen ålder? Varför faller du för yngre hela tiden? Har du kontrollbehov? Vill du känna dig överlägsen? Är det maktobalansen du gillar? Man ÄR inte på samma ställe i livet. Visst, kärlek är kärlek, men nu har jag hört för många 35-40 åriga män som inte ens kan tänka sig en tjej över 30. Det äcklar mig! Om man har sådana preferenser så ÄR det inte kärlek, sorry.

Hans Li Engnell sa...

Anonym nr 2:

Därför att 22-åringar generellt sett ser bättre ut än 35-åringar? Om man kan få unga tjejer som dessutom är mogna, just go for it. Och vad är det som säger att en 22-årig kvinna automatiskt skulle vara undergiven? Hur ser din kvinnosyn ut, egentligen?

Jag håller med Anonym nr 1: mognaden är viktigast, inte åldern.

Anonym sa...

Jag finner det underligt att anonym #1 först tydligen tycker att åldern har betydelse genom att säga att ingen under 25 ska ha en "seriös" relation, och sedan säger att åldern inte spelar någon större roll. Är det för oseriösa förhållanden som åldern inte har någon betydelse? Det verkar ju som det med tanke på att han för närvarande dejtar en 22-åring. Förvirrande.

Personligen hade jag en klasskamrat (kvinnlig) som runt 17 började "dejta" en man på 40+. Så vitt jag vet så är de fortfarande (9 år senare) tillsammans, med villa, barn och allt. Det är mer än jag kan säga om många andra förhållanden som startade i gymnasieåldern. Själv hade jag en 11 år äldre pojkvän, som jag ångrar. Inte för att han var gammal och äcklig, utan för att han var så omogen och självisk. Kanske därför som han valde en yngre flickvän...

Nej, ålder är bara siffror och biologi. Inte är det helt oviktigt, men knappast något som bör förstöra ett förhållande (kanske när det ger upphov till barnalstringskonflikter, dock...)

Anonym sa...

Hur som helst så hade killen varit miljonär så hade det inte varit lika stor diskussion om saken... Själv har jag svårt för att se vad dom har gemensamt.
Tror som glad prick; när hon väl har åldern inne så backar hon ur.