fredag 20 september 2013

S-snipporna och sexismen


S-kvinnorna, det förbund som en gång i tiden ville lagstifta mot parabolantenner, vill ta krafttag mot så kallad sexistisk reklam.

"Om man säger att det här inte är acceptabelt i samhället, då tycker vi att det behövs en lagstiftning", säger förbundsordförande Carina Ohlson. Det är alltså lättklädda kvinnor i exempelvis klädesreklamen som upprör feministerna i förbundet. I vanlig ordning vill sossarna göra tyckande till lag. Det är så urbota fånigt.

Det pratas ofta om att skydda "det offentliga rummet" från reklam i allmänhet och påstått sexistisk sådan i synnerhet. Samtidigt har samma människor ofta ingenting emot att fylla detta offentliga rum med konst av mer eller mindre begripligt slag.

S-kvinnorna representerar den värsta sortens moralism och inskränkthet. Men det visste vi ju redan.

Apropå att skydda det offentliga rummet...

4 kommentarer:

Anonym sa...

S-kvinnornas ordförande är arg för att hon kan jämföras med snyggingar i reklamen. Surt sa räven....

AV sa...

Tror inte ens de vet vad sexistisk reklam betyder. Det har inget med lättkläddhet att göra. Att ha en bikinibrud i en annons för badkläder är inte ens sexistiskt. Däremot att ha en reklam med män som inte kan ta hand om barn.
Dvs reklam som förstärker fördomar om hur ett kön är i negativ bemärkelse.

Christoffer sa...

Ja, hur tusan blev det så att: naken kvinnlig hud = sexism? Så dumt att man baxnar.

Anonym sa...

Om man kallade det propaganda och begränsade det till underåriga och uteslöt hetro-propaganda så kanske idrottsstjärnor kommer hit och målar naglarna.

Jag hoppas bara att vi slipper en barbröstad Carina Ohlson som brottas med tigrar i Sibirien i nyhetssändningarna.
/B