måndag 26 december 2011

En pinsam monark

Jag brukar gilla kungen och hävda att avskaffandet av monarkin visserligen är en relevant fråga men inte den allra viktigaste just nu. Gubben är ju harmlös på något sätt. Ändå går det inte att komma ifrån att Carl XVI Gustaf så fort han öppnar munnen själv bidrar till att jag börjar tycka att nog är nog.

Han är ju helt enkelt alldeles för pinsam. Tänk att denne man representerar Sverige utomlands, tillsammans med sin stelopererade fru. Hans jultal bekräftade bilden av en man som anstränger sig för att låta alldaglig men som bara bevisar hur långt ifrån vanligt folk han befinner sig. Det finns inget naturligt över något kungen säger.

Jag bryr mig inte det minsta om huruvida han varit på sexklubbar i sin ungdom eller ej. Det vore snarast ett sundhetstecken om så var fallet. Jag vill bara inte representeras av en person som dels ärver sitt ämbete, dels låter som en känslolös robot när han pratar och som hävdar att han gör ett viktigt arbete när han reser världen runt på skattebetalarnas bekostnad. Kungen borde dessutom skaffa sig en ny talskrivare. Jultalet är ovanligt uselt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast huruvida vår statschef umgås med personer i kriminella kretsar är i allra högsta grad relevant.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hans Li Engnell sa...

Anonym 1: Absolut. Och åtalsimmuniteten borde givetvis tas bort.

Anonym 2: Personangrepp undanbedes.

Micke sa...

Jag gillar monarkin och anser inte att politikernomenklaturan ska bära den symboliska representation för folket som helhet.

Jag hatar medier som säljer sin egen integritet för att tjäna pengar.

Micke sa...

Här har Horbladet en artikel där man desperat försvarar att man säljer sin integritet för pengar på samma sätt som när man säljer Juholt och det gör mig spyfärdig att den svenska vänsterns huvudorgan ägnar sig åt sån här skit som inte har någon politisk relevans på något annat sätt än att man redogör för att man trampar i samma idebefriade gegga som Rupert Murdoch.




http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trams-att-philipson-inte-skulle-vara-inblandad_6734825.svd