måndag 19 december 2011

En svensk bilikon går i graven

Nästan exakt två år efter att General Motors beslöt lägga ned Saab begär biltillverkaren sig själv i konkurs. Kinesiska Youngman ger upp försöken att ta över eller investera i Saab. Därmed försvinner sista halmstrået. GM har blivit av med en presumtiv konkurrent på den kinesiska marknaden.

Victor Muller har alltid haft en plan B. Det har varit hans signum. Han ska ha cred för att han kämpade in i det sista med att hitta en finansieringslösning för företaget. Att GM vägrade öppna dörren för Saab kunde varken han eller någon annan påverka.

Samtidigt är det Muller som bär huvudansvaret för de plågsamma och närmast tragikomiska turer som affären tagit sedan i april i år, då fabriken stannade för att aldrig mer starta. Han har lovat för mycket och enbart med sitt välsmorda munläder hållit folks förhoppningar vid liv. Muller har köpt tid för att hitta nya lösningar. Kanske borde Saab redan i våras ha tittat närmare på GM:s inställning till kinesiska investerare. Amerikanernas ställning torde ha varit klar hela tiden.

Samtidigt som detta innebär slutet för en klassisk svensk biltillverkare måste nog de anställda trots all besvikelse ändå känna en viss lättnad i dag. Efter att ha slitits mellan hopp och förtvivlan har de åtminstone fått ett besked, något reellt att förhålla sig till. De anställdas, leverantörernas samt återförsäljarnas lojalitet har utnyttjats av Muller under året som gått. Få företag skulle ha överlevt lika länge under lika svåra förutsättningar.

Jag kan verkligen förstå Mullers ilska mot GM. Det är egentligen absurt att ett företag med 3 500 anställda försätts i konkurs trots att det finns investerare som vill satsa mångmiljardbelopp och utveckla verksamheten. Men det var onekligen oerhört naivt av honom att ta över Saab från första början utan att ha pengar att driva verksamheten långsiktigt.

Nu återstår att se vad som händer med den Phoenixplattform som Saab faktiskt äger. Det var givetvis den, och varumärket Saab, som Youngman och Páng Dà var intresserade av, inte redan gamla 9-5. Kommer det att skapas ett nytt bolag baserat på Phoenix? Omöjligt är det inte. Men varumärket Saab är i vilket fall historia.

Inga kommentarer: