Saab kommer förmodligen att förvägras fortsatt rekonstruktion efter måndagens möte i Vänersborgs tingsrätt. Då återstår bara konkurs.
Victor Muller har tillsammans med kinesiska Youngman provat alla tänkbara alternativ för att förmå General Motors att ge sitt godkännande. I det senaste och sista halmstrået ges Youngman noll procent av aktierna i bolaget. Något ägarskifte sker således inte. I stället uppges att ett dotterbolag ska skapas av vilket Youngman ska äga hälften. Inte heller detta gillar GM. Och som rekonstruktör Guy Lofalk berättat har GM inte ens varit villiga att sitta ned och berätta vad de själva kräver för att en affär ska kunna gå i lås. De är inte intresserade av att Saab överlever. Tvärtom gör de nu allt för att den svenska bilikonen ska gå i graven. Konkurs för Saab innebär en konkurrent mindre på Kinamarknaden för GM. Det är inte ofta ett företag har chansen att ta död på en konkurrent på detta sätt.
Det är på många sätt en helt absurd situation som Saab befinner sig i. Flera företag har visat sig villiga att ta över, investera och få Saab på fötter. Alla råkar vara kinesiska, ty det är där pengarna finns numera. Då säger Saabs före detta ägare, som råkar äga tekniken i bilarna, nej. Självfallet för att slippa en framtida konkurrent i Kina. Samtidigt kan man förstås ifrågasätta värdet av att ta död på en konkurrent som siktar på att tillverka 30 000 bilar under 2012 när GM själva kommer tillverka runt tre miljoner.
Kanske försöker GM bara visa sina kinesiska partners (Shanghai Automotive Industry Corporation) att de inte sviker sitt joint venture. Men huruvida Victor Muller har rätt när han hävdar att GM inte har rätt att stoppa partnerskapet med Youngman spelar egentligen mindre roll. Saab kan rimligen inte vara i konflikt med sin förre ägare och samtidigt tillverka bilar eftersom det är GM som förser dem med teknik och drivlinor (och dessutom sköter tillverkningen av 9-4X i Mexiko, en bil Saab köper styckevis direkt från amerikanerna). Vad som än sägs under förhandlingarna på måndag är Saabs öde således beseglat. Kanske har Youngman redan innan dess bestämt sig för att dra sig ur en till synes hopplös affär som bara kostar pengar men aldrig leder någonvart.
För övrigt verkar GM vara riktigt dåliga ägare. Att de begränsade Saabs chanser till framgång är vida känt, nu förefaller det som om Opel är det märke som får lida när GM har bestämt sig för att satsa på sina amerikanska märken i Kina. Att befinna sig i GM:s grepp är således inte särskilt avundsvärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar