söndag 26 juli 2009

Windows 7

Tiden går. Jag tyckte att Windows Vista nyss kom. Men det har tydligen funnits ute sedan den 30 januari 2007 för privatpersoner. Själv har jag knappt använt det, jag körde vidare på Windows XP tills jag bytte från PC till Mac förra hösten. Nu slipper jag således Windows helt och hållet.

Men det hindrar inte Microsoft från att släppa ett nytt operativsystem igen. Windows 7 (ta dig en titt). Microsoft lovar bland annat att det ska gå snabbare att starta upp datorn med det nya operativsystemet. Vilket ju kan vara en bra idé. När jag besökte min mor nyligen och använde hennes PC slogs jag av hur mycket längre tid det faktiskt tar att både starta upp och stänga av den jämfört med min Mac. Och hennes dator kan inte beskyllas för att vara gammal och seg, jag packade nämligen upp den åt henne när jag kom.

Frågan är hur många som kommer att byta upp sig. Windows 7 kommer förstås att förinstalleras på nya PC:ar så den som köper nytt lär inte ha så mycket val (såvida man inte väljer Mac). Många företag använder fortfarande XP och varför skulle de inte göra det? Vista tar upp en massa utrymme i onödan och kräver mer av datorn.

Nej, ibland känns det rätt skönt att sitta med en Mac...

2 kommentarer:

Niklas Elert sa...

Jag har naturligtvis Mac privat men tvingas tyvärr dras med en PC med Vista på jobbet. Hata!

Fredrik Persson sa...

Ska du vara stringent, så ska du nog använda Linux. Friare operativsystem finns inte.

Nu för tiden till och med användbart.

http://www.ubuntu.com/