Det ska svida i plånboken att leva på landsbygden. Det var kontentan av den förra regeringens miljöpolitik där alla norrlänningar som måste ha bil för att ta sig till arbetet blev värst lidande av de ständiga bensinskattehöjningarna. Med miljöpartiet i opposition fanns det säkert många som gjorde sig vissa förhoppningar om en annan politik, men under Reinfeldts ledning har moderaternas politik glatt miljöpartiet mer än landsbygdsbefolkningen.
Med de nya moderaterna är någon sänkt bensinskatt förstås inte tänkbar i denna miljöalarmistiska av tider. Tvärtom räknar regeringen med fortsatt höjda "miljöskatter". Nu blir det inte bara dyrt att tanka, det blir också svårare att tanka i glesbygden. Regeringens krav på att bensinmackarna måste sälja minst ett förnyelsebart bränsle innan mars nästa år gör enligt branschen att uppemot 2 000 bensinstationer, främst på landsbygden, riskerar att läggas ned på grund av de höga investeringskostnaderna. Alla vet att en bensinmack i dag även är livsmedelsaffär, post och annat - som alltså också försvinner. Någon borde säga något ilsket. Centerpartiet...?
4 kommentarer:
Det känns som att politikerna kommer att lösa detta genom att låta bensinmackar i glesbygden blir undantagna från den här regeln. Det vore så... svenskt.
Det gör förstås det hela ännu fånigare ur miljösynpunkt. Alla vet att höjda bensinskatter (med ören eller några kronor) inte minskar bilåkandet hos alla som faktiskt är tvungna att använda bilen eller bara omprioriterar sin ekonomi för att ha råd att använda den. Anders Borg vill ha in skatterna bara.
Som Centerpartist tycker jag det är en svår fråga. Å ena sidan är vi ett parti som värnar om miljön - och nyliberal kritik eller ej - statliga pålagor kan ibland skynda på en utveckling. I detta fallet bort ifrån oljeberoende. Fast som du säger, bilåkande är ett oelastiskt behov, särskilt när det inte existerar alternativ.
Å andra sidan, Att hela landet ska leva får inte bli en tom klyscha. Socialdemokratin har ägnat hela efterkrigstiden att med ekonomiska styrmedel försökt avbefolka landsbyggden (inte minst Jämtland), det vore högst beklagligt om vår politik skulle få samma resultat.
Så för att svara, någon sorts avvägning mellan de två "godheterna" måste ske, mellan å ena sidan en levande landsbyggd och en drivmedelspolitik som gagnar miljön.
Svider mindre med denna tjänst; Mobila Posten
www.mobila-posten.se
Skicka en kommentar