måndag 14 september 2009

Feltänkt med höjt fribelopp

Studiemedlet höjs med 430 kronor (varav det blir kvar 350 kronor) från och med nästa termin. Man tackar och bockar. Visserligen läggs nästan allt på lånedelen vilket i slutändan betyder högre studielån för studenterna. Men problem ska man som bekant skjuta på framtiden. Det väntar ju ett helt yrkesliv att gnälla över studieskulden.

Att höja fribeloppet är däremot feltänkt.

"I praktiken betyder det att en student skulle kunna tjäna cirka 23.500 kronor per månad under två sommarmånader och dessutom jobba en del helger med en lön på upp till 8.900 kronor per månad utan att det minskar studiemedlen."

Jag tillhör en förmodad minoritet av studenter som inte tycker att man ska kunna studera och jobba hur mycket som helst och samtidigt få bibehållen bidragsdel i studiemedlet. Om man pluggar heltid och ändå har tid att jobba så mycket att det ger en lön på 8 900 kronor varje månad har man visat med all önskvärd tydlighet att man klarar sig utan skattefinansierade studiebidrag. Då ska man heller inte ha några bidrag.

7 kommentarer:

Hanna Wagenius sa...

Angående fribelopp får jag lov att säga emot. Alla siffror är nämligen innan skatt - vilket innebär att de faktiska beloppen man får tjäna är mycket, mycket lägre. Höjningen behövs definitivt!

Hans Li Engnell sa...

OK. Men då handlar det fortfarande om nästan 6000 kronor i månaden. Studiemedlet är tänkt att fungera som försörjning under studietiden då vi ska studera, inte jobba.

Varför ska människor få bidrag från staten (dvs. oss skattebetalare) om de har tid att jobba och tjäna så pass mycket extra? Sänk bidragsdelen i motsvarande grad i så fall, behåll självfallet lånedelen intakt.

Mikael Hedberg sa...

Där kan jag nog inte hålla med dig. Jag hade en period där jag var i den olyckliga situationen att behöva klara en ekonomi för både mig och min dåvarande sambo när jag studerade... det var en svår balansgång mellan fribelopp och tillgängliga jobb. Det är lite upptill varje students situation.

Utöver det, säg att jag vill studera men ändå vill ha hög levnadsstandard... Varför är det mindre värt att stödja än någon som studerar precis lika mycket men nöjer sig med att bo i en etta i skogen? Låt oss för enkelhetens skull förutsätta att min hyra är exakt så mycket högre än andra studenter så att det motsvarar min lön.

Frågan är helt enkelt varför man ska missgynna de som vill ta lite ansvar för sin egen ekonomi och jobba extra för att få extra bra ekonomi? Sverige är redan till för att glida fram på en stor räkmacka genom studielivet... att försämra för de studenter som visar framfötterna och jobbar extra sänder helt fel signaler.

Man måste helt enkelt se studiebidraget som ett bidrag för att uppmundtra utbildning i det här landet. Att det ska vara staten som ska få bestämma vilken ekonomi jag ska ha när jag studerar har jag ingen som helst förståelse för.

Hans Li Engnell sa...

Du vill studera och ändå ha en hög levnadsstandard? Om du har tid och möjlighet att under heltidsstudier tjäna mycket pengar vid sidan om, gratulerar. Det ser jag inget fel i. Men då finns det ingen anledning att Sveriges skattebetalare ytterligare ska krydda din ekonomi med bidrag. Om du "tar ansvar" för din ekonomi och jobbar extra spelar ingen som helst roll för andra skattebetalare om du ändå får lika mycket i studiebidrag som den som inte jobbar en endaste timme under sin studietid. Det är således inte alls staten som bestämmer din ekonomi under studietiden. Du har all rätt att jobba extra hur mycket du vill. Men själva poängen med studiemedlet är att den som idkar heltidsstudier ska klara sig på de pengar som CSN erbjuder i form av lån och bidrag. Den som kan jobba ihop dessa pengar själv, ska heller inte få bidrag. Dessa behövs bättre till andra.

Rikard sa...

Fribeloppen räknas per halvårsbasis. Om man inte tar ut examen exakt till nyår eller midsommar så räknas lönen på ens första jobb in i fribeloppet.

Själv fick jag betala tillbaka en hel månadslön (av två) efter att ha varit korkad nog att ta ut examen i oktober när jag redan hade jobbat under sommaren.

Oavsett vad man tycker om att ge bidrag till folk som kan klara sig ändå, så är det korkat med fribelopp.

Anonym sa...

Hej Hans,

Två problem.

1. Lönen du får efter du har studerat skulle varit högre om vi sjävla finansierat utbildningen. Nu när staten betalar kan de också driva en politik om att fördela lönerna oavsett om du är sopgubbe eller jobbar bank efter fyra års slit.

2. Jag jobbade när jag pluggade, slutade med det efter två år när jag insåg att jag fick mer i bostadsbidrag än lön om jag slutade jobba. Hmmm, jag bor inte i Atlantsi, varför skulle jag slita när jag får mer pengar av att ligga hemma och glo på TV.

Anonym sa...

l?rt en masse