söndag 22 mars 2009

Efterblivet

Det är nästan tragiskt att se hur affärsinnehavare gråter ut när skivförsäljningen rasar. De pekar givetvis på fildelningen i allmänhet och The Pirate Bay i synnerhet som orsaken. Inte att skivbutikerna är hopplöst föråldrade, tar överpriser och helt enkelt inte attraherar oss längre. Oförståelsen för detta blandas med en fullkomligt vrickad syn på vad internet är och bör vara.

Vi vet att illegal nedladdning av musik inte leder till motsvarande inkomstminskning för artisten och skivbolaget. Det räcker att gå till sig själv. Skulle du ha köpt alla låtar du har på laddat ned till din dator om torrenttekniken inte hade funnits? Näppeligen. Jag fildelar inte själv, däremot brukar jag ladda ned videor från YouTube och konvertera dem till mp3. Där ramlar jag över musik som jag inte visste fanns och som jag därför inte skulle hitta om jag sökte i en skivbutik. Där lägger människor dessutom ut sina egna remixes av andras remixes och allt är lätt att hitta.

Jag skulle aldrig ha övervägt att lägga ned pengar på afrikansk samba tidigare, men tack vare att musiken finns tillgänglig att lyssna på på nätet skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala. Tillgången till musik har ökat för oss alla vilket med stor sannolikhet har breddat smaken för fler än mig. Därför är det mycket möjligt att jag kommer att köpa skivor av artister som jag tidigare aldrig hade hört talas om. Och det är varken skivindustrins eller skivbutikernas förtjänst.

Jag kan förstå om enskilda artister känner oro för att deras inkomster minskar när färre är villiga att betala för deras verk. Men oron beror mycket på att de är fast i skivindustrins oförmåga att blicka framåt. De har fortfarande, eller alla dessa år, inte begripit att vi inte vill betala 180 kronor för en CD-skiva som innehåller två, tre bra låtar.

Jag begriper inte varför inte fler artister erbjuder sina fans exklusiva remixade versioner av sina senaste, eller för all del gamla, alster. Det är bara ett sätt att erbjuda lite mervärde. Om de gör det så kommer folk att köpa deras produkter.

Fler som bloggar:
Hanna Wagenius, Christian Engström, Opassande

3 kommentarer:

Robin Enhorn sa...

Helt sant. Mitt senast inköp är från ett band jag snubblade över i en torrent nyligen.

Fejd. De har två demos av bra kvalitet tillgängliga som MP3 på sin hemsida, samt iTunes-länk till deras EP om man vill köpa. Ny skiva kommer ut snart.
http://www.fejd.se/

Det är som du säger, den enkla tillgången på musik av alla de slag breddar ens musiksmak. Nästan komiskt att se de äldre generationerna lyssna på precis samma fem plattor om och om igen som de gjorde för 30 år sedan.

Anonym sa...

Det är ju bara verklighetsfrånvänt att påstå att nedladdning inte påverkat skivförsäljningen. Jag känner INGEN under 35 som köper CD-skivor och någon enstaka person som köper de hutlöst dyra filerna på iTunes. Den officiella skivförsäljningsstatistiken pekar på samma sak. Att enbart utgå från sina egna vanor (som du gör) är ju inget annat än antiintellektuellt.

Hans Li Engnell sa...

Läs vad jag skriver innan du anklagar mig för att vara ointelligent. Jag skrev att det inte har lett till en MOTSVARANDE inkomstminskning, inte att det inte skulle ha påverkat försäljningen av fysiska musikformat negativt.