måndag 20 augusti 2007

Tror du på Triss?

Jag arbetade lite med en man från Egypten tidigare. Samtalen hade ofta tvära kast,
allt från lagom mängd Red Bull i vodkan till jungfru Marias stundande återkomst. Han visade sig vara väldigt troende och hade svårt att förstå mig när jag på frågan om jag trodde på Gud svarade "ibland".

En dag kom han med en ny fundering. "Tror du på Triss?" Jag begrep inte riktigt vad han menade. Vad då tror på triss? "Ja, tror du att de luras?" Jag blev tyst ett ögonblick. Alltså... jag har faktiskt inte tänkt på det på det sättet, får jag erkänna. Att Svenska Spel och därmed svenska staten skulle fara med osanning och lura alla stackars spelare. Men när jag tänker efter har varken jag eller någon jag känner vunnit några större summor på Triss. Kanske luras de jävlarna lik förbannat. Vem vet hur mycket de där TV-sändningarna i morgonsoffan är värda? Man behöver ju bara ha sett Wag the dog för att inse att det inte kan vara så svårt att leja någon sur pensionär som skrapar fram 50 000 i TV och ser ut att ha sålt smöret och tappat pengarna, alternativt någon glad nymiljonär.

Diskussionen tog aldrig fart. Jag försökte lugnt förklara för honom att han nog kan lita på Svenska Spel, det är ju... statligt. Men hans trisslott gav inte ett öre och han såg inte särskilt övertygad ut efteråt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag inte minns fel hade väl staten i 1984 just fejkade lotterier för att distrahera folk och ge illusionen om att ett nytt liv var möjligt

Anonym sa...

Triss är uppenbart bluff och båg. På baksidan anges antal vinster per aktuell pott. Ex 7 st 2.5 M Kr per 14 miljoner lotter. Ok, 7 x 2,5 = 17,5 miljoner. Slim odds, men "om man aldrig spelar vinner man inte" kan man tycka. Fel. Oddsen stämmer inte, eftersom "gamla" "utdaterade" lotter skickas tillbaks till svenska spel från butikerna. Detta innebär att "vinstplanen" är bluff och båg, eftersom alla vinster inte tas ut.