Alliansregeringen stod pall när oppositionen ville plöja ner miljarder i krisande biltillverkaren Saab. Maud Olofsson talade då, i egenskap av näringsminister, å skattebetalarnas vägnar.
Resultatet blev till slut att Saab gick omkull, 3 000 personer blev arbetslösa och Riksgälden blev sittande med ett reservdelsbolag (Saab Parts). SVT:s Uppdrag Granskning visar i kväll spelet bakom kulisserna när en ny köpare skulle hittas.
När det gäller flygbolaget SAS har den svenska regeringen dock inte alls varit lika kallsinnig. Här har den i stället synnerligen frikostigt öppnat plånboken och pumpat in miljardbelopp i bolaget. Som ägare har staten givetvis ett större ansvar än vad den någonsin hade för utlandsägda Saab, men det går inte direkt att hävda att regeringen varit försiktiga med skattebetalarnas pengar.
Saab gick under när hela bilindustrin krisade. Fler betydligt större tillverkare kommer att följa efter. Inte heller SAS kris är isolerad till det skandinaviska bolaget. Det är få flygbolag som gör stora vinster just nu. Men en god ägare ser vartåt vinden blåser och agerar.
SAS har befunnit sig i brant utförsbacke i flera år. Alliansregeringen hade kunnat sälja sin del i bolaget medan tid var. Men det är tydligen skillnad på miljarder och miljarder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar