fredag 12 december 2008

Känn dig övervakad

"Det blir lite bättre för Hells Angels, lite sämre för polis och åklagare och det har ingen som helst betydelse för den personliga integriteten."

Thomas Bodström (s) om att "bara" lagra personlig trafikdata (email, SMS, telefonsamtal) i sex månader i stället för ett helt år.

Moderaterna vill lagra informationen i ett år. Bland övriga allianspartier anses halva tiden räcka, men ingen höjer rösten mot förslaget som sådant. Tvärtom öppnar regeringen för att även icke besvarade samtal ska lagras.

Det går undan nedför det sluttande integritetsplanet just nu...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför verkar alla liberaler vara FÖR avlyssning/FRA/ipred osv så fort de får lite politisk makt?

Totalitär liberalism?

/ Sven

Anonym sa...

Därför att de bara är liberala när det handlar om "marknads"-liberalism. Tyvärr är det nog så enkelt.

/Henrik

Hans Li Engnell sa...

Det finns, tycker jag, en olycklig kantring åt det ekonomiska hållet bland många liberaler i dag. Man är för ekonomisk frihet men tvekar betänkligt när det kommer till den personliga friheten. Det blir ett överdrivet fokus på låga skatter. Visst finns det ett samband mellan ekonomisk och personlig frihet, en riktig liberal ska stå upp för båda, men jag köper hellre lite högre skatter om jag får leva mitt liv fri från moralistiska pekpinnelagar och statlig övervakning.

Anonym sa...

Jag skulle nog också säga att den integretetsmässiga skillnaden mellan 6, 12 och 24 månader är marginell. Däremot torde den ekonomiska skillnaden vara närmast linjär (proportionell). Och det är vi abbonenter som kommer få betala kalaset.