måndag 15 december 2008

Kåt, glad och tacksam?

"Barn fick lussa - hos pedofiler". Slå den rubriken, om du kan. Aftonbladet kan man lita på. Lite lögner och lite överdrifter och vips har vi en "usch, vad hemskt!"-nyhet enligt mall 1A. Och folk väntas förstås "rasa" och ropa efter kastrering, hårdare batonger och mindre glögg för sexbrottsdömda.

Det vi ska uppröras över är att sju tjejer i åldern 15-17 år har lussat för interner på Skogomeanstalten i Göteborg, där det bland annat sitter människor dömda för sexbrott (men märk väl även för andra brott).

Är det människor eller djur som sitter på svenska anstalter? Jag anser faktiskt att det rör sig om människor, till skillnad från vissa andra. Jag ser inget problem med att ha luciatåg på en anstalt. Att någon av internerna ska ha kommit med vissa kommentarer ("en sån skulle man ha") har tydligen upprört "källan" som Aftonbladet använt. Nå, nu är en sådan kommentar knappast förbehållen människor som sitter inspärrade för sexbrott. Lyssna på snacket i valfritt manligt omklädningsrum efter en fotbolls- eller hockeymatch så får du höra. Det kallas killjargong och det vore ytterst märkligt om en sådan inte uppstod på en så manlig plats som ett fängelse för män.

Dessutom: pedofiler...? Det kanske sitter människor dömda för sexuella övergrepp på barn på Skogomeanstalten och som har pedofila böjelser, men är man 15-17 år gammal är man för gammal för en pedofil. Pedofili är en attraktion till förpubertala barn. Skilj på pedofili och hebefili, jävla pundhuvuden. Att en grupp 15-åringar lussar för en inspärrad pedofil torde således inte vara något problem - och vad var de förresten rädda för? Att någon skulle hoppa på luciatåget med draget "vapen"?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Reagerade också på dumheten. Dessutom är samtliga deltagare byxmyndiga. Det är tragiskt med denna lynchmobb som hela tiden brusar upp utan att tänka. Underhållning för interner har förekommit i alla tider. Det är inget Zoo.

Jag tror att de sexistiska kommentarerna hade varit värre och fler om de lussat på ett högstadium/gymnasium. Dessutom, hur kan man tycka att det är negativt att de kommenterar hur utvecklade de är?

Anonym sa...

reagerade på precis samma sak, men jag störde mig mest på hur Aftonbladet skulle dramatisera det hela genom att skriva BARN. då blir det direkt så jävla känsligt och fruktansvärt, små söta barn! Men 15-17-åringar är inte BARN. Och de här flickorna tycker jag får välja själva om de ska få lussa för pedofiler eller vad det nu sitter för folk där. När jag var 16 var åtminstone jag tillräckligt mogen för att kunna fatta beslut som rörde mig själv.

Sen kan man ju diskutera just med tanke på självmordsförsöker som ägde rum efteråt men det är en helt annan grej.