onsdag 19 november 2008

EU på väg mot ökad folkhälsofascism

På hemmaplan kämpar folkhälsofascister och nykterister för att få tillbaka de gamla införselkvoterna för alkohol. Ett steg i den riktningen kan ha tagits i EU nu.

Utskottet för den inre marknaden föreslog att medlemsländerna ska få rätt att halvera införselkvoterna. Den linjen segrade knappt i parlamentet. Nu är det upp till ministerrådet att fatta ett beslut. Inom en snar framtid kan alltså vår egen folkhälsominister triumferande lägga ett förslag om minskade införselkvoter, något som lär glädja större delen av den svenska riksdagen.

EU har inte alls blivit den union som tvingar Sverige i frihetlig riktning som många borgerliga har fantiserat om. Skulle förslaget om införselkvoterna bli verklighet är det bara att konstatera att även en av de små men så lockande fördelarna med ett EU-medlemskap, god tillgång till billigare alkohol utomlands, är på väg att försvinna.

Ska verkligen den svenska förbuds- och regleringslinjen vinna i EU? Jag vill snart inte bo här längre...

Politikerbloggen, Expressen, Hax

1 kommentar:

Martin Olsvenne sa...

"Jag vill snart inte bo här längre..."

Det tänker jag vareviga dag. Och jag önskar att jag skämtade. För det finns nämligen ingenstans att fly. Var är Sveriges "Galt's Gulch" när man behöver den?