Jag älskar Ryanair - i alla fall deras sätt att göra reklam och därmed få uppmärksamhet. Företagets VD, Michael O'Leary, lovade för inte så länge sedan på en presskonferens i Tyskland "sängar och avsugningar" i första klass, som ett inslag i företagets nya policy med sänkta priser på de billigaste resorna och höjda priser och bättre standard på de dyrare resorna. Lyckligtvis, för O'Leary, hölls presskonferensen inte i Sverige. Han möttes av, förvisso lite generade, skratt i Tyskland.
Föga förvånande har Ryanair i andra fall fällts för sexistisk reklam av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminering, ERK. Lyckligtvis har företaget struntat i detta trams och fortsatt som tidigare. Birgitta Ohlsson (fp) är förstås upprörd och manar till bojkott. Jag förstår inte hur någon har energi att bli upprörd över en reklamannons. Ännu mindre begriper jag hur någon kan bli kränkt av en reklamannons. Har ni inga riktiga problem att ta itu med i era liv? Har du, Birgitta Ohlsson, ingen nagelförlängning att göra eller någon syförening att besöka? Vad som helst som kan få dig att ge tusan i sådana här fånigheter!
När jag tar en titt på den annons som fälldes av ERK, undrar jag genast vad i den som är "diskriminerande". Diskriminering handlar definitionsmässigt om "orättvis behandling på grund av tillhörighet i en viss grupp". På vilket sätt behandlas kvinnan på bilden orättvist...?
Ta en sobril, är ni snälla.
Hanna Wagenius funderar också över vad som är så upprörande.
2 kommentarer:
Problemet med Ryanair är väl inte så mycket denna annons, men mer att de alrig rättar sig efter de nämnder som finns för att reglera marknanden i Sverige.
Ryanair följer t ex ALDRIG Allmänna Reklamationsnämndens beslut. På så sätt har Ryanair markerat att de inte följer gängse spelregler som deras konkurrenter gör, och helt enkelt skiter i sina kunder.
Att du älskar Ryanair får du väl göra, men betänk att detta företag faktiskt inte älskar dig, utan formligen skiter i dig.
Ryanair är typexemplet på giriga företag som i slutändan distansierar sig till sina kunder enbart för att tjäna snabba pengar. Det håller inte i längden.
Detta ser man även på den stora rotationen av medarbetare, deras stora problem med myndighter över hela EU och hela deras attityd. De ställer ju t ex sällan upp i intervjuer eller uttalar sig till media.
Ryanair må erbjuda en för stunden bra enkronasbiljett till London, men är ett företag som inom ett par år uttömt sina möjligheter att förnya sig och därmed kraschar.
Den dagen ett Ryanair flyger in i en bergvägg är det inte särskilt många som kommer att ha sympatier...
Om du hade läst lite noggrannare hade du sett att jag skrev "i alla fall deras sätt att göra reklam och därmed få uppmärksamhet". Företaget som sådant, deras priser, avgångar, service etc. var över huvud taget ingenting jag intresserade mig för i bloggposten. Den gällde företagets sätt att provocera PK-folket och "jag känner mig kränkt"-massan, inget annat.
Det är för övrigt värt att notera att medan SAS gjort stora förluster, har Ryanair faktiskt gått med vinst. Det är ju till syvende och sist vad det handlar om.
Skicka en kommentar