Hårdvara
Xbox 360 527 800 (+251 100)
Nintendo Wii 501 000 (+97 400)
Nintendo DS 495 800 (+112 500)
PlayStation Portable 284 500 (+133 300)
PlayStation 2 215 000 (+13 000)
PlayStation 3 119 400 (-11 200)
Game Boy Advance 75 000 (+5 500)
Spel
01. [360] Halo 3 /3 300 000
02. [WII] Wii Play W/Remote /282 000
03. [NDS] Legend of Zelda: Phantom Hourglass /224 000
04. [PS2] Madden NFL 08 /205 000
05. [360] Skate /175 000
06. [360] Madden NFL 08 /173 000
07. [WII] Metroid Prime 3: Corruption /167 000
08. [360] BioShock /150 000
09. [NDS] Brain Age 2 /141 000
10. [PS3] Heavenly Sword /139 000
Halo 3 säljer 3,3 miljoner exemplar på två veckor i USA, vilket är sanslösa siffror. En knapp fördubbling av försäljningen av Xbox 360-konsoler är också goda nyheter för Microsoft – även om skillnaden mot Wii, vars storsäljare fortfarande är partyspelet Wii Sports (och inte stortiteln Metroid Prime 3), är marginell. Diskussionsämnet är emellertid PlayStation 3, den enda konsol som faktiskt går bakåt i försäljning under september. Den säljer fortfarande sämre än PlayStation 2. Kan prissänkningen ge effekt? Sony har lanserat en ny bantad modell för ett attraktivt pris och en ny modell av PSP gav direkt effekt på försäljningen. Problemet för PlayStation 3 är att maskinen fortfarande saknar riktigt bra spel. Och konkurrensen om julhandlarna har man sannolikt redan förlorat. Halo 3 lär fortsätta att locka köpare till Xbox 360 medan Wii får ett tillskott i katalogen av en given succé - Super Mario Galaxy.
Nedanstående bild illustrerar vilka problem Sony har för tillfället. Gamecube, som sålde sämst i den förra generationen och i efterhand har betraktats som något av ett misslyckande, jämförs med PlayStation 3 under respektive konsols tio första månader i USA.
I Japan, där både PlayStation och PlayStation 2 har dominerat och där Xbox aldrig har lyckats slå rot, är läget likartat. Efter 49 veckor har PS3 nått dit PS2 nådde på 5,5 veckor, PSP på 18,9 veckor, Gamecube på 23,5 veckor och Wii på 6,8 veckor.
Kanske talar ändå tiden för Sony, Microsoft har bränt det mesta av krutet vid det här laget. Halo 3 är släppt och 2008 ser inte alls lika hett ut som 2007. Dessutom har man tappat partners. Bungie är numera fristående (även om Halo-franchisen tillhör Microsoft). Männen bakom den framgångsrika racingserien Project Gotham Racing, Bizarre Creations, har köpts upp av Activision. Ovanpå detta har omtalade BioWare, bakom det kommande storspelet Mass Effect, köpts upp av Electronic Arts. Microsoft har gjort sig kända för att öppna plånboken när det behövs, men här har man suttit förvånansvärt passiva och låtit betydelsefulla företag lämna dem. Det duger inte om företaget ska behålla en tätposition under åren som väntar.
2008 kan bli Sonys år, lineupen ser bra ut och det är under detta år det måste vända. Annars tyder mycket på att Sony får finna sig i att efter två generationers storslagen dominans hamna sist denna gång.
4 kommentarer:
Helt sanslöst hur dom har halkat efter. Huvuden borde rulla på Sony. Storhetsvansinne eller bara generell idioti?
Säga vad man vill om Microsoft... Dom har tamejfan gjort ett guldjobb imo
Högmod går före fall, heter det ju, och jag tror att många i spelbranschen har känt att Sony är värda en knäpp på näsan på samma sätt som Nintendo var innan när PlayStation lanserades. Nu har Sony insett att folk inte alls kommer att jobba extra för att ha råd med en PlayStation 3 (som förre chefen Kutaragi kaxigt påstod) och sänker därmed priset. Det kommer att öka försäljningen, frågan är bara med hur mycket.
Vad Microsoft beträffar är läget inte heller problemfritt. Antalet Xbox 360-enheter som har gått sönder är pinsamt (det har nämnts siffror på kring 30 procent) och med två års försprång och ett enormt spelutbud borde de inte bli omsprungna av Nintendo. I övrigt har de gjort det mesta rätt med 360:n så här långt. Nästa år kan dock bli en prövning.
Tror nog inte MS kommer ha några större problem nästa år.
GTA med med nedladdningsbart innehåll (exklusivt med live) borde säkra 360's popularitet ett bra tag.
Vad gäller Sony måste jag ändå säga att det blir spännande att se vad dom ska ta sig till. Att släppa en ny prispressad "sämre" modell av PS3 hjälper troligtvis inte mycket. Slaget är nog förlorat för deras del. Som konsument ser jag positivt på det här ändå. Vi har mycket att vinna på ett sargat sony som med näbbar o klor kommer att försöka ta tillbaks marknadsandelar.
Du har helt rätt i att det är vi konsumenter som tjänar på den hårda konkurrensen i slutändan. Så är det absolut. Problemet för Microsoft, om jag får låta lite pessimistisk, är att antalet exklusiva stortitlar för nästa år är mycket begränsat. Microsoft har berövat Sony på ett antal titlar som skulle ha varit PlayStation-exklusiva eller har varit det tidigare, men det är tunt med heta exklusiva spel under 2008. Många av höstens toppspel, som har dränkts i flodvågen efter Halo 3, borde ha skjutits upp till tidigt nästa år för att få mer uppmärksamhet, kan man tycka.
Med Live har man däremot ett fortsatt försprång. Även om många ser fram emot Sonys Home-satsning har Sony en lång bit att vandra innan de når upp till sju miljoner användare.
Själv avvaktar jag nog med att köpa PS3 tills Sony tar sitt förnuft till fånga och släpper en handkontroll värdig år 2007...
Skicka en kommentar