torsdag 21 juli 2011

I piraternas land

You have already guessed the punchline, of course: this was a total Apple store ripoff. A beautiful ripoff – a brilliant one – the best ripoff store we had ever seen (and we see them every day). But some things were just not right: the stairs were poorly made. The walls hadn’t been painted properly.

Apple never writes “Apple Store” on it’s signs – it just puts up the glowing, iconic fruit.

Att Kina är piraternas marknad är välkänt. Personligen brukar jag främst handla kläder när jag besöker landet, och då både äkta och piratkopierade sådana. Man får vad man betalar för, men jag har lärt mig att vissa piratkopierade märken är bättre än andra trots samma pris.

Förra sommaren blev min iPhone stulen på vägen till flygplatsen i Guǎngzhōu. Jag fick klara mig utan telefon under tiden i Kūn​míng och resten av resan. Och visst var det en aning irriterande att se alla unga killar som försökte kränga iPhones på gatan. Någonstans där ute kanske min telefon fanns... Troligare är dock att de flesta var kopior och att tjuven själv sålt telefonen.

Hade jag besökt just Kūnmíng i år igen hade jag kanske sett det denne bloggare uppmärksammade: fejkade Applebutiker! Vi vet det. Allt kopieras i Kina, både i stort och i smått. Jag har exempelvis hört ABBA-covers som sjungs av kinesiska artister. Vid påpekan att det är en svensk låt visar det sig att kineserna som lyssnar inte har en aning om att det är en cover.

Detta må vara hänt. Men att sätta upp hela butiker i syfte att lura kunderna att tro att det är en Applebutik de besöker, är ganska vågat. Nog för att Kūnmíng inte är vare sig Běi​jīng eller Shànghǎi - antalet västerländska turister är inte så många jämfört med i östkustens metropoler. Men risken för att någon förr eller senare ska upptäcka bluffen torde ändå vara överhängande. Kanske har ägaren kalkylerat med denna risk och när bluffen avslöjas redan hunnit tjäna tillräckligt med pengar och flytt verksamheten.

Jag skulle gissa att Apples jurister har mycket att göra just nu...

Inga kommentarer: