lördag 9 juli 2011

Kina kastar ut svensk bloggare

Sven Englund, student i Kina, har förlorat sitt uppehållstillstånd (eller snarast fått det förkortat) efter att på sin blogg ha uppmanat till en så kallad flash mob (快闪族) lagom till partiets 90-årsdag den 1 juli. Det skulle vara en spontan samling där deltagarna skriver ordet "frihet" (自由) någonstans på kroppen och åker till The Bund i Shàng​hǎi (eller på annan lämplig plats) och står där i fem minuter. Inbjudan riktades även till president Hú​ Jǐn​tāo.

De kinesiska myndigheterna var förstås inte så roade av detta. Det blev ett himla liv. Han uppmanades att ställa in det hela, fråntogs sitt pass (men återfick det den 7 juli) och fick veta att om någon dyker upp är det på hans ansvar. Bloggaren erbjöd sig att uppdatera sin kinesiska blogg med att det hela var inställt. Men det räckte inte. Bloggen stängdes ned och uppehållstillståndet förkortades med två veckor. Sven Englund väntas hem till Sverige under dagen.

Man kan tycka att herr Englund borde ha kunnat lista ut att det skulle gå så här. I Kina döms personer till långa fängelsestraff för det han gjorde, ett förlorat uppehållstillstånd är i detta sammanhang att betrakta som kompisrabatt. Att dessutom uppmana till en sådan grej just den första juli i år, när partiet fyller 90 och allt är extra känsligt, är förstås rent dumdristigt. Sven Englund är antingen lite halvtokig eller bara väldigt orädd.

Tja, han har åtminstone lyckats få mycket uppmärksamhet för sitt tilltag. Samtliga svenska medier har rapporterat om händelsen. Därmed riktas ljuset åter mot den kinesiska regimens paranoida beteende för en stund.

Läs vad Sven Englund själv skriver om bakgrunden till händelsen här och fortsättningen här. Han skriver bland annat:
"Jag svarade ganska ärligt på frågorna. Det var bara en fråga som jag blankt vägrade svara på,vad lösenordet till min blogg var. De försökte verkligen under säkerligen 1,5 timmar förklara för mig att jag inte hade något val. De skällde på mig ibland,de menade att jag enligt lag skulle svara på denna frågan. Jag har ju en del åsikter om detta,vuxna människor,som nästintill sitter i en ring och pressar en utbytesstudent på något så privat. Jag förklarade om och om igen att jag tänkte inte svara på den frågan,jag trodde inte alls att jag enligt lag behövde svara på godtyckligt ställda frågor bara för att de var poliser. De hotade med att alternativet var att jag inte kunde skriva mina prov nästa vecka,för om jag inte följde lagen skulle jag bli hemskickad."

9 kommentarer:

apa tycka, apa skriva sa...

Lyder utbytesstudenter i Kina inte under kinesisk lag?

Hans Li Engnell sa...

Jo, vart vill du komma? Att han enligt kinesisk lag borde ha dömts till fängelse?

Hemulen sa...

Visst lyder svenska utbytesstudenter under kinesisk lag. Men vilken lag? Det vore intressant att veta exakt vilket lagrum det fanns för utvisningen och om han fick advokathjälp. Det faktum att polisen krävde honom på hans lösenord tyder på att det här var en ren hämndaktion från myndigheternas sida.

Sedan finns en principiell fråga och det är med vilken moralisk rätt den kinesiska regeringen utvisar frispråkiga svenskar samtidigt som man utnyttjar fri- och rättigheterna i väst för att sprida sin egen propaganda och mobilisera regimvänliga kineser. Det finns exempel på kinesiska studentföreningar som illa dolt samarbete hotar institutioner som bjuder in dissidenter för att tala på högskolor i väst. Detta är grov inblandning i värdlandets inre angelägenheter.

Hemulen sa...

Nu har jag hittat lagen som åberopades (enligt Global Voices), artikel 55 i "Folkrepubliken Kinas lag för beivrande av brott mot allmän ordning" (中华人民共和国治安管理处罚法). Artikeln lyder:

"第五十五条 煽动、策划非法集会、游行、示威,不听劝阻的,处十日以上十五日以下拘留。"

Fritt översatt blir detta: "Den som uppviglar till eller planerar olagliga möten, parader och demonstrationer och som vägrar att lyssna på (myndigheternas) avrådan, skall bestraffas med 15 dagars fängsligt förvar eller mindre."

Bortsett från att artikeln är mycket vag och att Sven inte verkar fått tala med en advokat, så kan man konstatera att straffvärdet för det han gjorde är lågt enligt kinesisk lagstiftning. Dessutom verkar Sven ha gått med på att dra tillbaka uppmaningen till en s.k. "flashmobb", så man undrar egentligen hur denna artikel skulle vara tillämplig. Dessutom finns påföljden utvisning inte med i den anförda lagparagrafen och deportation kan knappast anses vara särskilt proportionerlig till "brottets" ringa karaktär.

Vi kan alltså dra slutsatsen att hela historien inte har en juridisk utan en politisk förklaring. Om svensk polis skulle utvisa utländska studenter på så lösa boliner skulle det bli ett himla liv i både svensk och utländsk press. Tänk bara på hur polisen blev hudflängd för att avvisa tiggande romer.

Hans Li Engnell sa...

Kina har inget oberoende rättsväsende. Klart att sådana här ingripanden har en politisk dimension. Det skulle förvåna mig om herr Englund släpps in i Kina igen inom kort.

Anonym sa...

Tack för länken till Svens blogg på kinesiska. Jag har ingen invändning mot hans politiska aktioner. Men man kan undra vad han har gjort när han fick chans att studera språket på platsen. Helt underkänd skulle han få här hemma hos oss i alla fall. Google översättningen används för mycket. Vi kämpar mot studiefusk.
@Hemulen: Du verkar ha mycket kunskap om Kina. Men ska svenska utbytesstudenter lyda svensk lag i Kina?

Hans Li Engnell sa...

Anonym: Jo, hrm...

http://svenenglund.se/boke/2011/06/11/%E9%82%A3%E4%B8%AA%E8%AE%B2%E3%80%82/

Hemulen sa...

@Anonym

Visst ska man göra sitt bästa för att följa lagarna där man bor, men alla auktoritära samhällen stiftar lagar som gynnar makten och det är upp till var och en att avgöra i vilket läge man är beredd att bryta orättfärdiga lagar för ett högre syfte. Om det inte var för att folk varit beredda att ta till civil olydnad så skulle många förtryckande system aldrig avskaffats och demokratin aldrig gjort sitt genombrott. Vi ska vara tacksamma för att det finns folk som är modigare än vi och vågar ta risken. Tänk på Anders Forsskål, Ander Lindeberg och August Palm i Sverige. De tog alla personliga risker och bröt mot lagar för att andra skulle få större rättigheter.

Svens handling ser jag som en solidaritetshandling med kinesiska dissidenter som skulle fått betala ett mycket högre pris än han.

Kina är en konservativ och auktoritär kraft i världen idag och jag drar öronen åt mig när folk tycker att Sven Englund inte skulle lagt sig i "Kinas interna angelägenheter". Var hade i varit idag om vi inte brytt om vad som händer på andra håll i världen.

Det verkar som allt fler svenskar glömt bort var våra egna rättigheter kommer ifrån och förälskat sig i en auktoritär regim.

YoLi sa...

modigt av han!