lördag 2 juli 2011

Hemma igen

Hemma igen efter knappa två veckor i Běi​jīng och Tiān​jīn (天津). Trött och förkyld, men nöjd med att ha varit borta från Sverige ett tag. Inget fel med svensk sommar, men ombyte förnöjer och jag har ett behov av att få äta god kinesisk mat och insupa lite äkta kinesiskt kaos mellan varven. Jag lyckades visserligen lösa bloggbekymret denna gång, men det blev inte så mycket bloggat som jag hade tänkt mig. Tiden ägnades åt fästmön i stället. Därför kommer en del tillbakablickar framöver.

Efter ännu en resa till Kina kan jag dock slå fast följande:

- Jag ogillar verkligen långflygningar. Särskilt när man sitter i ett gammalt plan utan filmunderhållning. Vad ska man göra i nio timmar på en eftermiddagsflygning?
- Jag ogillar verkligen stora flygplatser. Allt tar så lång tid. På Běi​jīngs flygplats går det dock tämligen snabbt att förflytta sig.
- Air China vinner inga priser för vare sig mat, service eller komfort. Är de sämst bland alla kinesiska bolag, tro?
- Kinesiska tullen har hopplöst svårt att acceptera att jag är blond på det åtta år gamla passfotot men mörkhårig i verkligheten. Det ska bli skönt att ta ett nytt foto.
- Kinesisk mat får min mage att må prima. Det kommer en bloggpost om maten inom kort.

Inga kommentarer: