tisdag 15 december 2015

Polen på frammarsch


Mitt första besök i Polen i fjol blev en liten ögonöppnare. Jag älskar när jag får mina fördomar bortblåsta. Mer eller mindre omedvetet hade jag byggt upp en bild av Polen som ett "östland". Ni vet ett sådant där land som är lite grått och trist, där service är ett främmande begrepp och där man mest längtar hem igen.

Det jag såg under min korta weekendvistelse i Kraków var tvärtom ett modernt land där de flesta pratade engelska, och överraskande god sådan, och där servicen på affärer, restauranger och offentliga inrättningar var utmärkt. Min första blick av Polen var således positiv.

Förra helgen besökte jag Warszawa och fick en förstärkt upplevelse av samma sak. Den polska huvudstaden kändes verkligen som en modern väststad. Vilket i och för sig inte bara är positivt. Nya skyskrapor i glas är inte direkt jättespännande. Jag vet inte hur gemene man i Warszawa ser på stadens utveckling, men för en utomstående påminner den lite om förvandlingen av kinesiska städer där gammal bebyggelse ersätts av ny i rasande takt.

Efter att ha slagits i spillror under andra världskriget och fått nära en femtedel av befolkningen dödad, för att sedan genomlida kommunistiskt förtryck i decennier, är Polen i dag ett land på frammarsch. Landet är EU:s sjätte största ekonomi, har en stark ekonomisk tillväxt och betraktas som ett av världens säkraste länder att leva i.

Det är dessutom ett land som har en hel del att erbjuda dig som turist. I synnerhet om du är historieintresserad.

11 kommentarer:

AV sa...

Dessutom har de ett grymt driv att utvecklas. De vet vad de inte vill ha. För 20 år sedan satt jag en kväll och pratade med 4 polska bärplockare i Norrlands inland. De var helt vanliga ungdomar, affärsbiträde och studenter. Under två veckor tjänade de två månadslöner per person. Netto. Det var då det. Men bilden att de har ett incitament att jobba hårt för att komma fram i livet. Som lärare önskar jag att många av våra ungdomar skulle kunna ha samma driv. Men de är nöjda med vad de har och vill inte arbeta för att få det bättre. Därför är det risk att vi blir omsprungna av länder som Polen och Ungern.

Anonym sa...

AV:

Och inte är de äldre bättre. De är tjockfeta på sina kontor och lägger en röst på Socialdemokraterna eller Centern. De är lata, odugliga och den äldre generationen som ska leda landet, är fullständigt inkompetent. Hur kan man förvänta sig att den yngre generationen ska bli livsduglig, när den äldre generationen är smällfet framför STVs Debatt. Den generation som gav den yngre generationen ett sämre land. Den äldre generationen har inget driv utan vill enbart försämra landet för att skänka det de har till människor som bor i andra länder. De värnar om Afghanistans barn mer än svenska barn. 1/3 av ungdomarna i 16 års ålder bör väl nu mera vara afghaner, så den yngre generationen är ju 1/3 afghaner. Jag tror knappast att de hunnit integrera och assimilera på några månader... de kanske har mera driv än etniska svenskar, så det kanske finns något hopp för den äldre generationens syn på den yngre generationen nu när de afghanska "barnen" är här.

Att se den äldre generationens smällfeta svenskar som infantiliserats av SVTs propaganda är en sorg för mig, men jag har insett att många av dem är hopplösa fall.

Magne, född tidigt 90-tal

Fd moderat sa...

När jag har varit i Polen och även i Prag känns det mindre stökigt än i Sverige. Dessutom är det oerhört skönt att slippa de s k EU-migranterna.

Anonym sa...

Du var den siste jag trodde skulle leva kvar med 90-talsbilden av grå "öststater". Men glad att du har omvänts. Framtiden ligger i Centraleuropa!

Hans Li Engnell sa...

Ja, antalet EU-migranter som tigger och upprättar tältplatser mitt inne i stan är verkligen få i Warszawa. Eller snarare inga alls. Jag såg en enda tiggare under fyra dagar. Väl tillbaka på Stockholms central såg jag ett halvdussin bara på vägen till tunnelbanan...

Fd moderat sa...

Sedan har Polen och Tjeckien fördelarna av att ha söndagsöppet till skillnad från Tyskland. Att det dessutom går att köpa alkohol i vilken liten butik som helst bidrar till trevnaden.
Jag funderar på att bosätta mig där för det går att leva både bra och bolligt.

Hans Li Engnell sa...

Jag trodde Polen, som är så pass religiöst, skulle ha stängt på söndagar. Men det såg jag inte så mycket av, vilket var en positiv överraskning. De små butikerna på vilka det står "Alkohole 24H" är trevliga. :-)

utlandssvensk sa...

@ Hans,

Väldigt kul att läsa om dina positiva intryck. Jag håller med anonym ovan när han skriver att "Framtiden ligger i Centraleuropa!" Sverige är ett överprisatt sunkhål i jämförelse och någon framtid finns det knappast.

Någon som har koll på fastighetspriser i Polen?

utlandssvensk sa...

@ Magne, född tidigt 90-tal,

Det var oväntat! Jag trodde att du var klart äldre! Du är väldigt påläst och har en synnerligen god förmåga att uttrycka dig väl, vilket är imponerande givet din ringa ålder!

Själv är jag född i mitten på 60-talet men jag håller med dig till 100% om dina observationer vad gäller svenskar i min ålder och äldre. Som grupp betraktat är vi de absolut mest genomrutta varelser som någonsin har vandrat på denna planet. Din generation har all rätt att ställa oss till svars och NOLL skyldighet att finansiera pensioner och övrig välfärd för de äldre.

Maria sa...

Jag åhörde en konversation mellan en polack och en spanjor, där polacken sa att bostadspriserna i Polen närmar sig de spanska. Dvs, priserna stiger i Polen medan de har sjunkit i Spanien.

T. Falk sa...

Eftersom jag är ganska långt gången i planer på flytt till Polen har jag viss koll på huspriser. Man kan få både mycket bättre och mycket sämre till både högre och lägre priser än i Sverige. Precis som här avgör läget och standard. Ute på landet kan man få ett hus mycket billigt, billigare än i S. I Warzawa som i Sthlm. och dyrare. Längs Nordsjö-kusten som i S och något billigare. Generellt sett.