torsdag 24 december 2015

God Jul till alla läsare


Så var julen här igen. Jag hinner aldrig riktigt med. Det bara händer.

I år blir det i vanlig ordning ett lugnt firande bland vuxna. Ingen julklappshets. Bara kalkon, lax, sill och det andra som hör julbordet till, polsk och tjeckisk öl, skumtomtar, film och mys i soffan.

Det var länge sedan jag såg på SVT på julafton, och jag kan inte säga att jag är mer sugen i år heller. Nej, statstelevisionen får fira utan mitt sällskap.

Däremot hoppas jag att alla ni som läser och kommenterar här på bloggen får en skön jul!

18 kommentarer:

Amnexis sa...

Önskar dig en riktigt trevlig och god jul Hans! Tack för alla dina fina blogginlägg, det är som julafton varje gång det kommer ett nytt!

/ Mvh Amnexis

Ådärkomdenja sa...

Alternativ: "Som en liten julklapp till er som inte vill få julstämningen förstörd av SVT:s olämpliga, provocerande och politiserade val av julvärd i år bjuder vi i stället på ovanstående mer traditionella version av Kalle och hans vänner, introducerade av julvärdarnas okrönte konung Arne Weise."

http://avpixlat.info/2015/12/24/god-jul-onskar-avpixlat-kalle-och-arne/

God Svensk Jul!

Mona sa...

HAha vilket roligt klipp. Önskar dig en god Jul och tack för dina alltid bra inlägg.

skepparn sa...

Kan bara instämma!
Riktigt God Jul, herr bloggare, och ni andra.

Anonym sa...

God Jul och Gott Nytt år.

Tack för alla välskrivna blogginlägg under året och för att du låter läsekretsen kommentera.

V

Anonym sa...

God Jul till Hans och alla som läser och kommenterar här!

Anonym sa...

Kan bara hålla med tidigare kommentarer, din blogg med sina välskrivna och skarpa inlägg är en av mina favoriter. God Jul Hans och alla läsare.

Fd moderat sa...

Vi svenskar håller bara på med töntiga saker som jul och midsommar. I stället borde vi alla fira Ramadan som enligt en del svenska politiker är en svensk tradition.

God jul!

Anonym sa...

God jul Hans! Du är otroligt uppskattad och värdefull. Tack för ditt jobb för ett bättre Sverige.

Anonym sa...

God Jul och tack för alla insiktsfulla blogginlägg. //tompas11

Anonym sa...

Jag fick en tidig julklapp i år. Den vill jag dela med mig av till er alla. Det är nämligen några sanningens ord från Stephanie Chirley (SvD d. 24/12-15):

"– Även om jag i praktiken är feminist är drivkraften i mitt liv min övertygelse att varje, levande själ kan bidra till samhället.

Idén om det jämställda Sverige rycker hon lite på axlarna åt. Det finns fler länder med jämställdhetsfrågor på agendan och dessutom beter sig kvinnor i väst som om det pågår mer diskriminering än det faktiskt gör, anser Stephanie Shirley.

Själv tog hon sig runt de hinder som fanns, skrev bland annat under offerter med namnet ”Steve”, ett namn hon delvis fortfarande använder, och beskriver en tillvaro där hon under styrelsemöten hälsades med frasen ”Good morning gentlemen – and Steve Shirley”.

– Kvinnor i dag, däremot. Vad har vi att gnälla över? Alla lagar finns där, vi har samma rättigheter."

Magne

Anonym sa...

Ja god mugglarjul. Jag är inte politiskt blå som du men du skriver bra och initierat, framförallt när det gäller övervakningssamhället och invandringspolitik.

Anonym sa...

Hej.

God Jul. Istället för SvT blir det mat, dryck och nära & kära, hemgjort och välgjort. Och en hälsning till Magne ovan: du tog orden ur munnen på mig ang. Steve Shirley-artikeln. rekommenderas verkligen, en inspirerande kvinna!

Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare

Anonym sa...

Till Fd moderat

Inte Ramadan men möjligen Rabadatt som börjar på mellandagsrean. Typiskt svenskt.

God jul!

/RG

Anonym sa...

Märkligt att se alla kommentarer från SD/Avpixlat-sfären här, vilka propagerar för ett "svenskt" julfirande, och försöker få de regionala jultraditionernas runda pinne passa i den svenska statens fyrkantiga hål.

Jultraditionerna t.ex. i Hans Engnells Jämtland ser annorlunda ut än där jag bor i Öresundsregionen. Jämtland har mycket gemensamt med traditionerna i Norge och Skåne har mycket gemensamt med dem i København och Danmark o.s.v. Vad man är uppvuxen med har gärna rot i var i riket man kommer från.

Dessa försök att få regionerna att passa den svenska statens prokrustessäng går tillbaka till den moderna statens födelse i och med den franska revolutionen. De olika ursprungliga nationalfolken buntades ihop till ett statsfolk och kultur, språk, historia etc blev inkapslat eller utslätat av den nya staten.

http://www.scania.org/document/articles/history/1022namn.htm
http://www.scania.org/dokumentprojekt/ssf_om/NG_Society_1994.pdf

Det är tragikomiskt att "nationalister" försöker utplåna alla spår av de ursprungliga nationalfolken i Sverige, och reducera dem till en kloning av mälarkulturen.

Hans Li Engnell sa...

Mitt sätt att fira jul skiljer sig inte från när jag bodde i Jämtland och nu när jag firar hos anhörig på annan ort. Skillnader på julbordet kan skönjas mellan Skåne och Norrland, men annars skulle jag nog säga att skillnaderna förmodligen är större mellan enskilda familjer än mellan regioner i Sverige.

Anonym sa...

@ Hans

Verkar som du vuxit upp i en ovanligt försvenskad jämtländsk familj?

https://lasselingman.wordpress.com/tag/jamtlandska-jultraditioner/

Julbön och en "vit" jul (dvs. utan alkohol) är t.ex. också vanligare traditioner i Uppsverige och Bibelbältet jämfört med övriga regioner.

Hans Li Engnell sa...

Försvenskad? Ingen jag umgicks med firade mig veterligen sin jul på något annat sätt. Det är nog först och främst en generationsfråga. Dopp i gryta dog ut i min familj under min uppväxt.