onsdag 9 september 2015

Reklam ska vara vacker


I åratal har feminister och moralister tittat på reklamaffischer för underkläder och känt avsky. Smala, attraktiva kvinnor har utgjort basen för bland andra H&M:s underklädeskampanjer. De visar inte riktiga kvinnor, har det klagats.

Och visst stämmer det att det vi får se är en retuscherad bild, precis som valaffischer med våra politiker är retuscherade. Någon kanske minns hur Mona Sahlin och Marita Ulvskog såg ut.

Poängen är att detta är reklamens själva syfte. Att locka, förföra och försköna. Inte att visa verkligheten som den är. I vanlig ordning missförstår feministerna och normkritikerna. Så när Dressmann nu har en reklamkampanj som visar "vanliga" män - taniga, otränade, lönnfeta - applåderas det. Nu utmanas mansidealet, jublar Metro.

Jag är man. Heterosexuell dessutom. Om man ska tro reklamforskare som Nina Åkestam på Metro borde jag bli både påverkad och upprörd över Tommy Hilfigers samtida reklamkampanj. Men sorry, den är mer tilltalande än Dressmanns. Att se Dressmanns politiskt korrekta kampanj får mig att vända blicken någon annanstans när jag står och väntar på tunnelbanan.

Jag funderar på hur det hade sett ut om biltillverkare gjorde reklam för sina produkter på detta sätt. Kom igen, köp en Mini! Eller varför inte en sönderrostad Volvo? Rost är ju helt naturligt!

Nej, fram med snygga och attraktiva människor i reklamen, tack. Oavsett kön.

Snart i en Volvo-kampanj nära dig?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det som är vackert är en konstruktion, dvs. något som du inbillar dig. Det verkligt vackra finns i Platons idévärld!

Magne

Anonym sa...

Haha snyggt Hans :-D

Halsingen sa...

Varför nämner du inte att H&M:s underklädesreklam får Sverige att sticka ut i europeiska sammanhang, eftersom den bara är kontroversiell vid norra Kvarken?

Det är ju återigen uppsvensk frikyrkopuritanism, som gör sig påmind.

Om en grupp människor föredrar stark statlig kontroll och styrning av människors liv med förbud mot sexualisering av det offentliga rummet, en sexköpslag, systembolag och västvärldens mest repressiva drogpolitik, medan en annan grupp föredrar frihet och önskar vara ifred, bör de tvingas i konflikt med varandra, för att påtvinga sina preferenser på den andra gruppen?

Varför omfamnar du som jämtlänning inte regionernas Europa och secession, där Jämtland, Bohuslän, Gotland, Skåneland m.fl. regioner som inte delar det uppsvenska puritanska arvet, utser sina egna representanter i Bryssel och lämnar Karl X Gustavs enhetsverk?

https://soleacciaio0.files.wordpress.com/2015/02/europa-popoli-2.jpg

Anonym sa...

"Det folkliga stödet i flyktingfrågan återspeglas inte i opinionen."

Jobbar alla genier på Aftonbladet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

Anonym sa...

Medias reklamkampanjer får det allt svårare.Trots det massiva kampanjandet i helgen visar Aftonblaskans egna siffror fel.SD har gått om moderaterna och S krymper vidare.
Löfven kallar till nationell samling.SD är vad jag kan se inte bjudna.
Man kan misstänka att folket börjar tröttna på reklamkampanjerna vare sig det gäller orakade armhålor,fula människor eller flyktingar.

http://www.svd.se/aftonbladet-inizio-sd-nast-storsta-parti

http://www.svd.se/lofven-kallar-till-nationell-samling

Patrik sa...

"Enligt en undersökning som Dressman tagit fram i samarbete med TNS Sifo, har en tredjedel av männen i Sverige och Norge upplevt negativa känslor kring sina kroppar under det senaste halvåret"

Det är obefintliga siffror. Här kvalar lite ryggont och löparknä in.

Christoffer sa...

Det är bra att mansidealet utmanas (och kvinnoidealet också för den delen). Dock så är väl inte en reklampelare kanske det bästa stället för ovan nämnda utmaning? Det håller jag med om. Reklam är till för att locka till sig kunder, och vackra människor blir då en logisk följd. Men diskussion om skönhetsideal bör definitivt föras, bara kanske i ett annat forum.