fredag 5 september 2014

I normbrytarnas land

Man får nypa sig i armen varje dag.

Att vit, heterosexuell och man numera är den sämsta sortens människa i Sverige är väl känt. Ledande politiker framför hat mot vita heterosexuella män och det anses alltmer rumsrent att bespotta och förtala denna grupp. Ingen generalisering är för dum.

Det handlar om att bryta normer, sägs det. Därför målar rektorn Fredrik Plahn sina naglar i regnbågens färger. Han vill att elever och föräldrar ska fundera över heteronormen.

Men vad ska de fundera över, egentligen? Att det känns konstigt att en manlig rektor målar naglarna? Vad ska en sådan känsla i så fall resultera i? Skuld? Bot och bättring?

Rektorn säger sig vilja skicka "en utmaning till andra vita gubbar att bryta normen". Alla får väl måla sina naglar om de vill. Jag tror ärligt talat inte att någon bryr sig särskilt mycket. Ej heller ser jag något negativt i den så kallade heteronormen - så länge alla har samma rätt att vara sig själv. Normer behöver nämligen inte alls vara begränsande.

Det förbaskade normbrytandet börjar bli lite tröttsamt nu. I Sverige har det nämligen börjat gå så långt att den som inte försöker "byta mot normen", är normbrytare. I alla fall i vissa delar av landet.

Vilket öppnar upp för en rad roliga protester, när jag tänker efter...

Normbrytare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att "penis i vagina"-sex är något ont har väl alltid varit den dominerande normen i det frikyrkopuritanska Uppsverige?

Gudskelov för regionernas Europa, där gamla imperialistiska staters gränsdragningar tappar betydelse.

http://www.skanelandsfotbollsforbund.com/2014/04/regions-of-europe.html

Bort från Sverige till varje pris.

Mona sa...

Det blir bara knasigare och knasigare.

Fnordspotter sa...

Vad jag reagerade på i det där var ordet "vita".

Jag förstår inte riktigt varför man envisas att blanda in hudfärg i det hela alls, men om man nu gör det så så är det knappast bland folk med just denna hudfärg som man lär finna de värsta homofoberna.

Amnexis sa...

Fnordspotter:

Vänsterns RIKTIGA rasism förnekar sig icke...

Angående regnbågs-rektorn; det man osökt direkt börjar fundera över är om han är givare eller mottagare? Var det det han hade tänkt? Varför är det så viktigt att skylta med den sexuella läggningen? Jag själv har en böjelse för damer äldre än jag själv, ska jag gå omkring med I LOVE MILFS-tshirts då och förvänta mig att alla, särskilt MILFs, börjar fundera åldersnormen?

Alltså dessa grejer kan man sköta privat på internet, måste man blanda in arbetskollegor och skolelever i sin strävan att vara "normkritisk"?(precis som Hans skriver är detta den nya normen, så det blir lite upp o ner. Som vanligt i tok-Sverige). Vi idkar normkritik genom att kritisera den nya normkritiska genusnormen..

Konfucius sade för länge sedan: "Ett adekvat språkbruk är nyckeln till ett framgångsrikt samhälle."

Amnexis sa...

OffTopic nyhetstips Granskning Sverige:

Granskning av skolan, Kulturmarxismen del 1

http://youtu.be/GDQ_s_BEopw

Falken sa...

Man tar sig för pannan! En manlig (?) rektor ska INTE måla naglarna! En rektor ska utstråla auktoritet och värdighet. Han ska likt tuppen i hönsgården hålla ordning på underlydande halvfummiga lärare och ostyriga elever. Han ska sätta normer och vara en förebild, inte minst för pojkarna i skolan.

Att vara pojke i Sverige 2014 måste vara oerhört förvirrande, när de manliga sk förebilderna är en samling könlösa clowner som vänder sig ut och in för att vara den härskande HBQT-genuspedagogiska feministmaffian till lags.

Inte konstigt att omvärlden betraktar Sverige med en blandning av förundran och hånskratt. I fortsättningen ska jag utge mig för att vara från Finland när jag reser i övriga världen...