söndag 27 juli 2014

Vad löser en liten flygskatt?


Fråga ett parti på vänsterkanten efter lösningen på ett problem och sannlikheten är stor att svaret antingen blir "förbud" eller "skatt".

Miljöpartiet tycker att vi reser för mycket. Med flyg, alltså. Därför har partiet tidigare förespråkat en koldioxidskatt som skulle tvinga flygbolagen att markant höja priset på flygresor. Men nu är det valår. Det senaste förslaget, som även stöds av Vänsterpartiet, är inte lika dramatiskt som tidigare - 110 kr extra för en flygbiljett inom EU och 270 kr i resten av världen. Detta skulle enligt MP ge statskassan ett tillskott på 3,5 miljarder kr.

Om MP nu vill att vi ska resa mindre är förstås några hundralappar på en flygbiljett helt otillräckligt. Ingen kommer ställa in sin resa till Berlin bara för att biljetten kostar en hundralapp mer, eller avstå från semestern i Australien för att den blir kanske en tusenlapp dyrare för hela familjen. Däremot kommer staten få in mer pengar.  Och skatter kan alltid höjas när de väl har införts, vilket vi alla är smärtsamt medvetna om.

Förslaget är därför både fegt och slugt. MP törs inte föreslå en skatt på minst 2 000 kr per biljett, vilket förmodligen är vad som skulle krävas för att få oss att resa mindre med flyg. I stället föreslår de en liten skatt som alla kan acceptera, som egentligen inte påverkar vårt resande.

Det löser ingenting. Men en ny skatt är förstås alltid lite kittlande för vissa.

2 kommentarer:

Amnexis sa...

Den där bilden får mig att tänka på en annan bild på de där två...

http://toklandet.files.wordpress.com/2014/05/blwc3yccmaaw3av.jpg?w=900&h=555

:)

Hans Li Engnell sa...

Den där bilden är skön. :-)